» Távol

Megnyitották a világ legmélyebbre fúrt Eurázsia alagútját

| | Nem érkezett még hozzászólás
Száz percről 15 percre rövidíti le az utat Isztambul európai és ázsiai része között a két kontinenst összekötő, kedden felavatott első közúti alagút, amelyben csak személyautók és kisbuszok közlekedhetnek.

A 14,6 kilométeres, kétszintes Avrasya (Eurázsia) alagút 5,4 kilométer hosszan halad a Boszporusz-szoros alatt, helyenként több mint 100 méterrel a tengerfenék alatt. Ahmet Arslan közlekedési miniszter szerint naponta akár 130 ezer gépjármű is áthaladhat rajta, jelentősen csökkentve a három túlterhelt Boszporusz-hídra nehezedő nyomást, ráadásul úgy, hogy nincsenek kiszolgáltatva az időjárás szeszélyének - írja az MTI.

Recep Tayyip Erdogan török elnök az újonnan megépített isztambuli Eurázsia-alagútban december 20-án az avatás napján
Recep Tayyip Erdogan török elnök az újonnan megépített isztambuli Eurázsia-alagútban december 20-án az avatás napjánFotó: MTI / EPA

Rekordokat döntöget

Az alagutat egy speciális fúróberendezéssel fúrták ki úgy, hogy naponta 8-10 métert tudtak haladni. A török mérnökök földrengés- és szökőárbiztosnak mondják az új létesítményt, amely szükség esetén óriási óvóhelyként is szolgálhat. Akár 7,5-ös erősségű földrengést is kibír. A törökök szerint ez a világ legmélyebb és legszélesebb alagútja. Az építkezés során kitermelt földből 788 olimpiai úszómedencét, a beépített betonból pedig 18 stadiont lehetne megtölteni, a felhasznált acélból 10 Eiffel-tornyot lehetne felhúzni.

A Boszporusz alatt 2013 októbere óta már működik egy vasúti alagút, amelyen a Marmaray-gyorsvasút halad át, majd csatlakozik az isztambuli metróhálózathoz. A közlekedési miniszter közölte, hogy mérlegelik egy harmadik Boszporusz-alagút építését is, ez háromszintes lenne, vonatok és közúti járművek is használhatnák. A keddi avatáson, amelyen a teljes török állami vezetés részt vett, Recep Tayyip Erdogan elnök azt mondta, hogy az alagút koncesszióba adásából az állam 25 éven át évi 50 millió dollár bevételre tesz szert, ezt követően az építmény az állam kezelésébe kerül.

A sok tekintetben egyedülálló Eurázsia-alagút kevesebb mint három év alatt készült el 1,245 milliárd dollárból (372 milliárd forint), zömében hitelből. A Yapi Merkezi török építőipari vállalat és a dél-koreai SK Group konzorciuma építette. Erdogan elnök egyebek közt az ehhez hasonló gigantikus infrastrukturális beruházásokkal akarja beírni nevét a történelembe. Olyan, bevallottan őrült terveket forgat a fejében, mint egy híd a Dardanellák fölött vagy egy csatorna a Boszporusz tehermentesítésére.

Újabb cikkünk ebben a témában:

Váratlanul világoskékre változott a Boszporusz vize - 2017.06.15.
A NASA oldotta meg a rejtélyt.
Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre! Travelo
h i r d e t é s
h i r d e t é s

Travelo - Leggyakoribb keresések

Szóljon hozzá!

Kapcsolódó ajánlat

Most ajánljuk

Indiánnyár Járja be idén ősszel is a világot: Prágától Madridig, Münchentől Dubai-ig! (x)

szalay3 új galériát hozott létre
Szlovákia, Stará Ľubovňa (Ólubló), SzG3
4 napja
szalay3 új galériát hozott létre
Szlovákia, Levoca (Lőcse), SzG3
4 napja

Blogok

Világörökség Szingapúr botanikus kertjei

Nyolcvankét lenyűgöző hektár tanösvényekkel. De hogy jön ide a kaucsuk?

Utazásom blogja Kőröl-kőre lépkedve télen a Velencei-hegységben

A pákozdi ingókövek ködben is jól mutatnak.

Travelhunter Kék lagúna Izlandon

Ha gyengénk a szilícium-dioxidos iszapmaszk-pakolás, itt a helyünk.

TravelBug Autós túra az USA délnyugati államaiban

Ez már a nyolcadik rész, ezúttal El Pasóval. Visszatekintés képekkel és leg-ek listájával.