Megfizethető egzotikumra vágyik? Meg se álljon Jordániáig!

Egy csodálatos elveszett város, a sivatag varázsa, a közel-keleti konyha gazdag ízei, és barátságos helyi lakosok, akik garantáltan tudnak pár kedves szót magyarul, ha bármi közük van a turizmushoz - a magyar utazók által mostanában hanyagolt, de mindenki bakancslistáján szereplő Jordániában jártunk. Első rész.

Jordánia a kétezres évek elején az egyik legnépszerűbb célpontnak számított. Az utazási irodások még ma is gyakran emlegetik azt az időszakot, amikor heti jó néhány chartergépet megtöltöttek a magyar utasok. Nem véletlen volt ilyen népszerű az ország: tengerpart és kulturális örökségek tökéletes kombinációja várta a turistákat, verhetetlen árakon.

Ma már heti egy charternek is örülnek az utazás irodák. A környező országok politikai instabilitását ugyanis leginkább a turizmus sínylette meg. Miközben egyébként jelenleg Jordánia a régió egyik legbiztonságosabb, és legnyugodtabb országa. Elindultunk, hogy megnézzük, mire számíthat most ott egy turista.

Cikksorozatunk első részében gyakorlati tanácsokat adunk: pl. hogyan válasszon szálláshelyet, hogyan közlekedjen az országban, mire figyeljen, ha taxit hív. A következő cikkekben pedig Wadi Rumba, Petrába, a Holt-tengerhez és kevésbé ismert látványosságokhoz adunk tippeket.

Miért érdemes Akabába utazni?

A Vörös-tenger partján található Akabát választottuk kiindulópontnak, már csak azért is, mert ha egyszer megvalósul a tavaly már beharangozott fapados járat, az ide repül majd.

tapétára vele #napigiccs #sunset #aqaba #redsea #jordan #palmtree #sea #instatravel #travelgram

Marta Lehoczki (@lehoczkim) által megosztott bejegyzés,

Akabából egynapos kirándulással elérhető a világörökségi listán is szereplő Wadi Rum sivatagja. És akár Petra, az elveszett város is megjárható egy nap alatt innen, bár mi mindenkit arra biztatunk, hogy töltsön Petrában legalább egy éjszakát.

Vízumkönnyítés az Akabába érkező turistáknak
Az akabai repülőtéren keresztül belépő turisták érkezéskor vehetik fel a vízumot, jelenleg ráadásul ingyenesen. Aki máshogy vagy máshová érkezik, a Jordan Pass bérlettel járhat a legjobban. A 70 JOD-ért (kb. 28 ezer forintért) előre, online megváltható bérlet magába foglalja a vízumdíjat és a belépőt a legtöbb látványossághoz, köztük Petrába is.

A Vörös-tenger a búvárok körében régóta népszerű, de az összes tengerparti adrenalinsport is megtalálható Akabában: van jetski, motorcsónak, banana boat, siklóernyő. Akit meg inkább a wellness hoz lázba, annak ott vannak a szállodák elegáns, jellemzően holt-tengeri termékekkel dolgozó spái.

Hogyan válasszak szálláshelyet?

Akaba két elkülönülő részből áll. Ezek egymástól húsz perces autóútra esnek. Ahhoz, hogy jól válasszon szálláshelyet, beszélje meg útitársaival előre a programot, és döntsék el, hogy mikor mit szeretnétek csinálni.

Ugyanis míg a városközpontban található szállodák nagy előnye, hogy közel vannak az akabai reptérhez – így gyorsan és jóval olcsóbban jutunk el a szálláshelyünkre a landolás után –, valamint sétatávolságra találunk meg itt minden szolgáltatót – így kedvünkre tudunk válogatni a jó éttermek és túraszervezők ajánlatai között –, addig a délebbre eső Tala Bay városrész szállodái tekintélyes méretű saját tengerparttal, hatalmas medencékkel, szállodai szórakoztató programokkal csábítják magukhoz a vendégeiket.

Nekünk bevált, hogy az érkezésünk utáni napokra egy belvárosi hotelt foglaltunk, majd miután felfedeztük a Holt-tengert, Wadi Rumot, Petrát és még számos, kevésbé híres látnivalót, egy tala bay-i resorthotelbe tértünk vissza pihenni.

Amikor a három- és az öt csillagos szobák között csak egészen kicsi az árkülönbség, szerintünk érdemes a nagyobb kényelmet kínáló hotelt lefoglalni. Takarékoskodni inkább ott érdemes, ahol hatalmas a különbség az egyes szálláskategóriák között. Ezért Akabában is inkább a felső kategória kínálatában keresgéltünk.

A svájci, ötcsillagos Mövenpick hotelláncnál olyan kedvező árakat találtunk október végére, amiért itthon, európai nagyvárosokban, és akár az Akabával szomszédos Eilatban is legfeljebb három csillagos szállások között keresgélhettünk volna. Náluk szálltunk meg végül Akabában az érkezésünk után, és a hazautazásunk előtt is.

Az Akaba központjában, de tengerparton található Mövenpick Resort and Residence ideális helyszín volt az érkezés utáni napokra. Akaba repterétől csak 10 kilométer, így a csomagfelvétel után negyed órával már a check-in pultnál álltunk.

Közlekedés a reptér és a város között
Szervezett tömegközlekedés nincs Akaba reptere és a városközpont között. Nappal iránytaxival a legolcsóbb közlekedni, ezek a reptér melletti buszmegállóból indulnak, és 2 JOD-ért (kb. 800 forintért) szállítják az utasokat. A taxi 10 JOD (kb. 4000 forint). Éjszaka felárral kell számolni.

A hotel lobbyját helyi művészek mozaikjaival és bútoraival dekorálták. Az építészet rajongói pedig egyből a két épületszárnyat összekötő hídhoz sietnek majd, annyira különleges, amit a tetejére építettek. Egészen elképesztő, de a kétszer három sávos út felett egy úszómedence van, csak felnőtteknek. (Akinek túl rémisztő az élmény, hogy egy belvárosi autópálya felett ússzon, három másik medence, és a szálloda privát tengerpartja közül választhat.)

#rooftop #swimmingpool over the #highway at the #seaside #redsea #hotelmövenpick #aqaba #jordan #instatravel #travelgram

Marta Lehoczki (@lehoczkim) által megosztott bejegyzés,

A belvárosi szállás tökéletes Akaba felfedezéséhez is. Innen öt perc séta volt minden, amire szükségünk volt érkezés után: az autóbérlő iroda, ahol felvettük a bérelt kocsinkat egy többnapos kirándulásunkhoz, a város legjobb éttermei, a helyi Zain mobilszolgáltató üzlete, ahol kb. 4000 forintnyi jodán dínárért jutottunk több óra lebeszélhető helyi híváshoz, 150 sms-hez és 3 giga adatforgalomhoz, ami nagyon jól jött a navigációhoz.

És mikor válasszam inkább Tala Bay-t?

Ha a nyaralásuk célja inkább csak az, hogy élvezzék a napsütést, a tengert, a vízi sportokat és a szállodájuk úszómedencéit, akkor viszont a déli határhoz közelebb eső, Akaba belvárosától jó húsz perces autóútra található resorthotelek között válogassanak. Itt egy-egy resorton belül is több éttermet és bárt találnak, de ha kicsit kimozdulnának, nincs olyan könnyű dolguk, mint a városközpontban. Vagy átmennek egy másik resort étteremkínálatát feltérképezni, vagy a Tala Bay-i jachtkikötő körüli helyek egyikére ülhetnek be. Cserébe viszont hatalmas tengerparti szakasz tartozik itt minden szállodához, és minden korosztálynak annyi programról gondoskodnak, hogy kedve se legyen kimozdulni a resort területéről.

Itt a Mövenpick Resort & Spa Tala Bay Aqaba volt a befutónk 150 méter hosszú privát tengerpartjával, és négy hatalmas medencéjével. Mellette szólt az is, hogy minden egyes szobájához terasz vagy erkély tartozik. Az pedig külön izgalmasan hangzott, hogy az összes jordániai szálláshely közül itt található a legnagyobb kumulált vízfelület, azaz nincs hotel az országban, ami nagyobb összesített medencekapacitással büszkélkedhetne.

A resorthoz tartozó, de külön épületben található, élménymedencével, gőzfürdővel, szaunával, lounge-dzsal felszerelt díjnyertes Zara Spába sajnos külön belépőt kell fizetni, ha alap szobatípusban szálltunk meg. (A napi belépő 15 JOD, kb. 6000 forint. Magasabb kategóriás szobafoglaláshoz vagy helyben igénybe vett wellness kezelés mellé jár ingyenes belépő.) De a wellness kikapcsolódás rajongóinak kihagyhatatlan élmény lehet egy többszörösen díjazott, 1200 négyzetméteres spa.

Autót béreljek vagy fizessek be egynapos kirándulásokra?

Ha szokott külföldön autót bérelni, itt sincs rá oka, hogy mellőzze. Meglepően jó állapotú utak és autópályák fogadtak minket Wadi Rum és Petra felé, majd a Holt-tenger és Akaba között is. A közlekedés tempója városon belül elég mediterrán, viszont a várost elhagyva már mindenki tartja magát a saját sávjához, és a sebességkorlátozásokhoz.

Arra készüljön fel, hogy az itthonihoz képest jóval gyakoribb a rendőri jelenlét, és várhatóan jó pár checkpointnál meg is fogják állítani. De egyszerűbb ellenőrzést el sem tudtunk volna képzelni: minden alkalommal csak a bérautó papírjaira voltak kíváncsiak, és arra, hogy melyik országból jöttünk. Majd további jó utat kívántak. (De ehhez kellett, hogy végig be is tartsuk a közlekedési szabályokat.

Ha nem több napos túrára indul, csak egy-egy napra lenne szüksége autóra, a legjobban akkor jár, ha megegyezik egy taxissal. Főleg, ha többen utaznak, és szét tudják dobni a költségeket. Petrába 70-90 JOD (kb. 28-36 ezer forint) között letárgyalhat egy kényelmes és tiszta taxit, ami egész napra az önöké sofőrrel együtt, az üzemanyagot is az árba számítva. Ez legjobban akkor éri meg, ha még aznap vissza is akarnak térni Akabába.

Wadi Rumba attól is függ az árszabás, hogy hol veszi fel és teszi le önöket a taxi, valamint a választott túrájuk hosszától. (Ha csak fél napra mennek, akkor a sofőrjük előtte és utána még tud fuvarokat vállalni a városban.) A sivatagi részen belül külön dzsipre van szükség. Mi a családi vállalkozásként működő Wadi Rum Tours oldalon foglaltunk le egy három órás sivatagi túrát. Úgy időzítettünk, hogy a naplementét is a sivatagban nézhessük meg. Ha újra mennénk, itt sem elégednénk meg ennyivel, hanem befizetnénk egy sivatagban, beduin sátorban töltött éjszakára is.

Taxisok, akikkel különösen jó tapasztalatunk volt
Mamdooh angolja nem túl erős, de pont ezért tökéletes azoknak, akik szintén tőmondatokban kommunikálnak legkényelmesebben. Telefonszáma: 00962799014533. Makulátlanul tiszta, bőrüléses autóval taxizik. És hihetetlenül jó érzékkel készít fényképeket mobillal is. Ha ön szeret megkérni másokat, hogy fotózzák le utazás közben, megtalálta a tökéletes sofőrt!
Isam remekül beszél angolul, néhány kedves szót magyarul is. Persze csak annyit, hogy rögtön mosolyra fakadjon minden magyar anyanyelvű utasa. Kitűnő problémamegoldó képességgel rendelkezik. Telefonszáma: 00962799685898.

Hogyan juthatok el Akabába?

Egy szakmai körökben terjedő pletyka miatt már idén tavaszra tippeltük a bejelentést egy közvetlen fapados járatról Budapest és Akaba között, de sajnos egyelőre ez várat magára. A közvetlen járat előnyeit csak a charterrel utazók élvezhetik jelenleg.

Átszállással valamivel bonyolultabb, és szezontól függően akár jóval drágább is lehet Akabába repülni. Mi a Turkish Airlines-nál fogtunk ki a többi ajánlathoz képest kifejezetten jó árat, isztambuli átszállással. Sajnos közben a légitársaság meggondolta magát, és kb. két héttel az indulás előtt – mikor már lefoglaltunk minden szállást, bérautót, kirándulást –, törölte a visszaútra szóló járatunkat. Az általános szerződési feltételeik és a vonatkozó szabályozás szerint is következmények nélkül meg is tehették ezt. Így most jó szívvel nem ajánljuk őket, de az igazság az, hogy ez bármelyik légitársaságnál megeshet velünk. Így ha a januárban újrainduló járatukra jó áron találnak jegyet, csak emiatt ne vessék el ezt az opciót. A szállás, és egyéb foglalásaikat viszont úgy intézzék, hogy lemondható legyen.

Mi végül a Ryanair téli menetrendjében, november 2-án újraindított eilati járatával repültünk haza. Ezt a megoldást gyakorlottabb és bevállalósabb utazóknak ajánljuk. Előnye, hogy rendkívül olcsón, közvetlen járattal eljutunk vele Eilat nemzetközi repülőterére, és így felfedezhetjük a Vörös-tenger izraeli oldalát is, ha megosztjuk az időnket a két ország között. Hátránya, hogy – bár korábban ennél csak bonyolultabb volt a határátkelés az internetes beszámolók alapján –, még mindig komoly, több lépcsős ellenőrzésre számíthatunk a határ jordán és izraeli oldalán is.

Nekünk a hazautazáshoz nagyon bejött ez a megoldás. De ha ön mostanában csak a schengeni határokon belül utazott, és megszokta, hogy csak ki-besétál az országok között, ezt a procedúrát valószínűleg túl soknak fogja találni. De ha abba a generációba tartozik, akinek még él az emlékeiben, hogy milyen volt a rendszerváltás előtt a határátlépés, meg tudjuk nyugtatni, rosszabbra nem kell számítania.

Sok kérdést meg kellett válaszolnunk a jordán-izraeli határon, de visszaélést vagy kukacoskodást egyik oldalon sem tapasztaltunk. A régió történelme miatt érthető az óvatosság. De ha valahol, akkor az Akaba és Eilat közötti határon már hozzászoktak a turistákhoz, ugyanis számtalan eilati iroda kínál pár napos kirándulást a jordán oldalra, Wadi Rumba és Petrába.

#camels #thelostcity #petra #jordan #instatravel #travelgram #visitjordan #utazás #jordánia

Marta Lehoczki (@lehoczkim) által megosztott bejegyzés,

Persze egyéni utazóként, gyalogos határátkelőként részletesebb átvizsgálásra számítsunk, mint egy olyan kirándulóbuszon ülve, ami naponta megfordul a határon. Mi összességében pozitív tapasztalattal jöttünk el, de ehhez kellett az is, hogy végig észben tartsuk, hogy a határőrök csak a munkájukat végzik a jordán és az izraeli oldalon is, nem személyes kíváncsiságból tesznek fel kérdéseket.

Ha bevállalós, és ezt a megoldást választja, a következő költségekkel számoljon: az eilati jegy ára a fapados árképzésétől függ, mi egy irányba (Eilatról Budapestre) hatezer forintért tudtunk jegyet venni. De ha nem kötött az utazása időpontja, ennél még olcsóbb jegyárat is kifoghat. Eilat nemzetközi reptere, Ovda és Eilat szállodái között csak előre megrendelt shuttle busszal érdemes közlekedni, a taxik horribilis árakat kínálnak. Mi az Eilat Shuttle buszát használtuk, fejenként 10 dollárt fizettünk érte.

Eilat belvárosa és a határ között 20-30 shekelért (kb. 1500 – 2250 forintért) vállalnak fuvart a taxik. A határ túlsó oldalán 10 jordán dínár (kb. 4000 forint) a reális összeg az akabai belvárosig. Ha el akarja kerülni helyben az alkudozást, szervezze le előre az autót a cikkben korábban ajánlott taxisofőröknél. De természetesen velük se felejtsen el előre pontos összegben megállapodni!

Jordániai cikksorozatunkat Petrával, az elveszett várossal, majd a Holt-tengerrel és környékével folytatjuk. Kövessen minket a Facebookon, ha kíváncsi rá!

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek