Titkos helyek Lisszabonban, amit a helyiek sem biztos, hogy ismernek

Ha olyan várost keres, ahol egyből otthon érezheti magát, Lisszabon a tökéletes célpont önnek! Eldugott kilátók, apró éttermek, ahol fadót hallgathat, és egynapos kirándulások - ezeket ajánljuk egy tökéletes hosszú hétvégéhez.

Május rögtön egy hosszú hétvégével kezdődött, utána pünkösdkor jött még egy. Ezért ebben a hónapban mi is sokat foglalkoztunk azokkal a városokkal és régiókkal, amelyek pont egy-egy ilyen rövid, de tartalmas utazáshoz ideálisak. A repülővel megközelíthető célpontok közül igyekeztünk olyan helyeket ajánlani, ahová közvetlen járatok is vannak Budapestről. Hiszen egy néhány napos útnál különösen fontos, hogy ne vigyen el több órát egy átszállás.

Galéria: Titkos helyek Lisszabonban, amit a helyiek sem biztos, hogy ismernekFotó: lehoczkim / Travelo

A Máltára készülőknek összeírtunk egy listát, hogy miket ne hagyjanak ki, még véletlenül sem, egy hosszú hétvégéből. Svájcban áthajóztunk Európa legkékebb taván, de kezdőknek és haladóknak is adtunk tippeket egy párnapos berlini látogatáshoz. Bemutattunk egy igazi andalúz álomhétvégét Malagától Sevilláig, majd Banksy és Jane Austen nyomába indultunk Bristolban és Bath-ban. Jártunk Bruges-ben, a díszletszerűen tökéletes városban. Belföldön azoknak is adtunk ötleteket, akik egy wellness szállodában szeretnének eltölteni egy tökéletes hosszú hétvégét. De olyanoknak is javasoltunk programokat, akik aktívan, túrázással töltenék az időt.

A hónap végére hagytuk egyik nagy kedvencünket, Lisszabont. Arról, hogy mi ne maradjon ki egy hosszú hétvége során a portugál fővárosban, már írtunk korábban. És egyszer már hosszasan szemléztünk a városért rajongó utazók élménybeszámolóiból is – amelyeket olvasva jól látszik az is, hogy mennyire könnyen otthon érezheti magát bárki Lisszabonban! Ezért most pont ahhoz adunk pár tippet, hogy úgy élvezhesse a várost, mintha ott lakna!

Sétáljon!

Kezdjük azzal az állítással, ami valószínűleg a legvitatottabb lesz: hagyja ki a híres 28-as villamost, és sétáljon inkább! Három éve még mi is arra buzdítottunk mindenkit, hogy turistabuszok helyett ezzel a fantasztikus, 80 éves villamossal járja be a várost – hiszen ennek a közlekedési eszköznek már maga a külseje is pompás; minden más városban már múzeumban mutogatnák, és tényleg temérdek látványosság mellett halad el az útvonalán. Csakhogy a villamost annyira felfedezték maguknak a turisták, hogy csúcsidőben nem ritka az egyórás sorban állás sem a végállomásán. Sok belvárosi megállóban pedig egész egyszerűen képtelenség felférni rá. Nem is csoda, hiszen 20 ülőhelye van csak, és maximum még kétszer ennyi ember fér el állva rajta. Ugyanakkor legfeljebb csak a legelső sorokban ülők mondhatják el, hogy tényleg városnéző élmény volt a villamossal utazás. Mert a többiek alig látnak valamit. Az állva utazók pedig nagyjából semmit sem.

Ezért azt javasoljuk, hogy ha nem tudja csúcsidőn kívül – kora reggel vagy késő este – beiktatni a programjába a 28-as villamost, akkor inkább csak sétáljon végig a belvárosi nyomvonalán! Lisszabon emberi léptékű főváros, a központi része – az emelkedők ellenére - gyalog is könnyen bejárható, és sokkal szabadabban adhatja át magát sétálva a spontán felfedezés élményének is.

Fedezze fel a kevésbé ismert kilátókat (is)!

Lisszabon dombjain számtalan helyen találunk kilátókat, ún. miradourókat. Ezért felesleges több tucat másik turistával versengenünk azért a pontért, ahol a legjobb szelfi készülhet a Miraouro de Santa Luziánál, vagy rögtön mellette a Portas do Solnál. Egy-egy hangulatos helyet séta közben, meglepetésszerűen is felfedezhetünk, de a két kedvencünket most el is áruljuk. A Tágide étteremben és a valamivel szolidabb árlistával felszerelt, mellette elhelyezkedő, ugyanilyen nevű bisztróban érdemes jó előre asztalt foglalni, hogy olyat kapjunk, ami a Tejo folyóra és az Alfamára néz. A hely legnagyobb vonzereje a kilátás, pedig az ételeik elvitathatatlanul frissek, finomak és egyszerűek, a borlapjuk pedig kifogástalan!

De tudunk mondani olyan kilátót is, amit még a helyiek sem feltétlenül ismernek, ugyanis egy eldugott hostel toronyszobájáig kell eljutni hozzá. A The Keep elnevezésű hostel az Alfama negyed szélén található. Az utcáról nem is túl feltűnő, szinte úgy kell keresni! Már a kastélyszerű épület bejáratáig is fel kell mászni pár sor lépcsőn, és igazából már innen is szuper kilátás nyílik a lépcső tetejére épített tetőteraszról. De a legjobb, körpanorámás kilátást az épület toronyszobájában kell keresni. Ennek kulcsát pedig a hostel recepciósa őrzi. Az ott megszálló vendégek könnyen hozzájutnak, de külsősként is érdemes megpróbálni elkérni. Mi gond nélkül megkaptuk a kulcsot és a hostel wifi jelszavát is. Cserébe ittunk egy (bűn rossz) kávét náluk. (Még az automata melletti kis asztaloktól is szuper a kilátás!)

Utazzon Lisszabonba a TAP Portugal légitársasággal!
Adunk egy tippet: Portugália! Lisszabonban a szórakozás minden formája garantált, a hangulatos bároktól kezdve, a Dokk negyedben lévő éjszakai mulatókig. A komoly- és könnyűzenei felhozatal egyaránt kiváló. A fado-t, a tipikusan portugál éneket pedig az Alfama negyed éttermeiben hallhatjuk.
Budapest-Lisszabon közvetlen járattal a TAP Portugal légitársasággal! Foglaljon most!

Fadót csak apró éttermekben hallgasson!

A fado egy szívszaggatóan szomorú zenei stílus, amit ha a turistákra specializálódott nagy éttermekben, "fado show" keretében, előre foglalt asztal, kiszámítható program, drága vacsora mellett hallgatunk, csak egy giccs lesz. Ha azonban a megfelelő helyre megyünk, ami meghitt, csak pár asztalt szolgál ki, és ahol évtizedek óta rendszeresen lépnek fel fado énekesek a hét bizonyos napjain, akkor életünk egyik legmegindítóbb élményében lehet részünk! Ezeket a kis éttermeket az Alfama negyed kanyargós, macskaköves utcáiban kell keresni, és csupán szerencse kérdése, hogy kapunk-e bent asztalt – vagy be kell vállalnunk, hogy portugál mércével mérve nagyon korán, akár 7, fél 8 körül is beülünk vacsorázni, hogy legyen biztos helyünk, és türelmesen kivárjuk az első pár énekes fellépését.

A portugálok egyébként elég későn vacsoráznak. 9-től éjfélig szinte minden étterem tömve van. De a legtöbb helyen még éjfél után is működik a konyha. Viszont egy este során többször is - amikor egy fado énekes megérkezik - lekapcsolják a villanyokat, megáll a kiszolgálás, bezárják az ajtót, és pár percig mindenki csak az érzelmektől túlcsorduló zenére figyel. Nekünk csodás élményünk volt a Bela Vinhos e Petiscos nevű apró helyen, ahol szerencsésen pont az utolsó asztalt tudtuk elfoglalni, és ahol a lassú vacsoránk közben két fado énekes (egy nő és egy férfi) is megfordult.

Bármilyen nehéz is, egy kicsit hagyja el a várost!

Lisszabon annyira kellemes hely, hogy csak a legelszántabb felfedezők tudnak igazán őszinte lelkesedéssel elindulni más városokat is felfedezni. Pedig Sintrát, a nemesi nyári rezidenciák és az elvarázsolt parkok városát kihagyni nagy hiba! A világörökségi listán is szereplő város, ami vonattal egy óra alatt elérhető Lisszabon központi pályaudvaráról, az építészet és a természet rajongóinak is bőven tartogat meglepetéseket.

Extra tipp

Bár egyeten hosszú hétvégébe nem férhet bele, ha egy hosszabb nyaralás részeként nézi meg Lisszabont, kitűnő csatlakozásokat talál innen Dél-Amerikába és olyan fantasztikus portugál szigetekre, mint Madeira és a Zöld-foki szigetek.

Várja a napfényes Szeged!
Szeged az ország egyik leghangulatosabb, legváltozatosabb városa. Mi teszi vonzóvá? A belváros szecessziós és eklektikus épületei, mediterrán teraszai, nyüzsgő forgataga. Továbbá a szabadtéri rendezvények, fesztiválok széles választéka, a szegedi halászlé, a Tisza nyújtotta kikapcsolódási lehetőségek, nemzetközi sportesemények és a napfény, a napsütéses órák száma itt eléri a 2200 óra/évet. Kipróbálná? Töltse ki a kérdőívet, szegedi hétvégét nyerhet!