Kiskorúakkal teszteltük Rómát: imádták!

Érdemes felfrissíteni történelmi ismereteinket, és jól átnézni a térképet mielőtt Rómába utazunk gyerekeinkkel. Ha van pár érdekes legenda a tarsolyunkban, ha tudjuk melyik szökőkutat díszítik cuki állatfigurák, hol juthatunk azonnal friss ivóvízhez, és melyik templom előterének csatornafedele harapja le a hazugok kezét, gond nélkül végignézik velünk a leghíresebb látnivalókat. Sőt, még élvezik is.

Bár elsőre Róma nem tűnik tipikusan gyerekbarát célpontnak – pláne nem a nyár kellős közepén – egy 9 és egy 11 évessel teszteltük július végén öt napon át az örök várost. Imádták ők is, mi is. Kiskorúakkal együtt utazva persze senki ne akarja hosszasan vizsgálgatni a Forum Romanum romjait, és a Vatikáni Múzeumra sem ekkor lesz időnk. Viszont a rengeteg pizza és fagyi, a titokzatos macskaköves utcák, a kabócáktól zsizsegő mandulafenyők, a megannyi Vespa robogó, vagy éppen a római piramis simán leveszi a gyerekeket a lábukról. Ha pedig minden kötél szakad, a tengerpart is könnyen elérhető.

Hol lakjunk?

Ha jót akarunk magunknak, olyan szálláshelyet választunk, ahonnan sétálva elérjük a legfontosabb látnivalókat – így nem kell a gyakran zsúfolt metrón vagy buszokon aszalódva tölteni a nyaralást, miközben azon aggódunk, hogy a tömegben nehogy elszakadjunk családtagjainktól. Fontos szempont lehet még, hogy a sétálóövezetben, vagy kisforgalmú utcán legyen a szállás, így a zaj is kisebb, és attól sem kell tartanunk, hogy elütik viháncoló gyerekeinket.

Az apartman jó választás lehet, mi ebben laktunk 5 napot
Fotó: HomeAway

Mi ilyen megfontolásoktól vezérelve a hangulatos Trastevere egyik mellékutcájában foglaltunk le egy barátságos apartmant, és a lehető legjobb döntésnek bizonyult. A zegzugos utcák, a vidám helyiek, a házak között keresztbe kiteregetett mosott ruhák, a hangulatos éttermek és kávézók sora önmagukban is remek látnivalónak bizonyultak, a Ponte Sistón átsétálva pedig pikk-pakk a történelmi városmagban találtuk magunkat.

Mit együnk?

Róma nagy előnye, hogy a legválogatósabb gyerekek is garantáltan találnak kedvükre való ételt. A turisták lehúzásából élő mirelit pizzás helyeket leszámítva a legtöbb étterem zseniális, friss, ropogós pizzákat kínál: itt még a legolcsóbb paradicsomos-mozzarellás Margherita is mennyei. Nem beszélve a változatos feltétekkel készített sonkás, vagy éppen spenótos, esetleg articsókás pizzákról.

A gyerekek imádják a pizzát
Fotó: Bsip / Europress / Getty

A mi kedvencünk a bérelt lakás közelében található La Boccaccia pizzázó-lánc trasteverei kirendeltsége lett a Via S. Dorotea 2. szám alatt. Pár ülőhely, szuperkedves személyzet, rengetegféle pizza várja itt az embert reggeltől estig, gyerekekkel érkezőknek pedig különösen jó, hogy nem egyenszeletek vannak, hanem mindenből akkorát vágnak, amekkorát mi szeretnénk.

Aki inkább egy finom tésztát enne, Rómában Cacio e Pepe fedőnevűt kell rendelnie. Ez egy végtelenül egyszerű tésztaétel sajttal és borrsal, a titok a friss és minőségi hozzávalókban rejlik. Kisebbeknek inkább bors nélkül kérjük a meglepetések elkerülése végett. Egyébként ebből – és a szintén remek, ám kicsit csípős, így inkább felnőtteknek ajánlható Amatricianából is – a legjobbat a Colosseumtól nem messze, a Naumachia étteremben ettük a Via Celimontana 7. alatt. Ahhoz képest, hogy milyen közel van a turistaövezethez, meglepően jó áron.

Ő itt a Cacio e Pepe, csak éppen pepe, azaz bors nélkül
Fotó: mimi / Travelo

Amivel pedig végképp nem lőhetünk mellé, az a fagylalt, amit az itthon megszokott kis gombócok helyett gazdagon kennek a tölcsérünkbe. A legkisebb adag 2 euró, ezért többféle ízt is kombinálhatunk, és garantáltan ez is bőven elég lesz. A legfinomabb fagyit a Trasteverén találtuk, közvetlenül a már említett La Boccaccia mellett a sarkon. Csokifüggőknek itt a Nutella-fagyi a kötelező!

Jól jöhet az ingyen forrásvíz

A nagy római kánikulában jól jöhet a város kútjainak androidos applikációja. Az ingyenesen letölthető alkalmazás megmutatja a legközelebbi ivókutat, melyből a Róma környéki források friss és jéghideg vize folyik szakadatlanul, és oda is navigál hozzá. Ezeket az öntöttvas kutakat a 19. században állították fel a római utcákon és azóta is népszerűek. Vizük sokkal jobb, mint a műanyag üvegben árult ásványvíz, amelyért a kereskedők literenként akár négy eurót is elkérnek – hangoztatták az appot hasznosnak tartó olasz fogyasztóvédő egyesületek. Ezeket kutakat olaszul nasoninak nevezik a gyakran emberi arcot ábrázoló vízköpőjük miatt. Rómában mintegy 2500 ilyen köztéri ivókút található.

Mit nézzünk meg?

Róma leghíresebb látnivalói Colosseumtól Vatikánig mind érdekesek lehetnek a gyerekeknek, persze nem mindegy, hogyan és mikor látogatjuk meg őket. Nyáron és koraősszel a nagy hőségben felesleges egész napos városnézéssel kínozni a családot: hasznosabb, ha a nap nagy részét a tengerparton töltjük (ennek mikéntjére később még visszatérünk), és csak koraeste indulunk a város felfedezésére. Ha pedig olyan mázlisták, mint mi voltunk, kifognak egy-két borúsabb napot is, amikor hőguta és leégés nélkül végig tudják nézni azokat a látnivalókat, amikbe csak nap közben lehet bejutni. (Aki majd csak az őszi vagy a tavaszi szünetben utazik csemetéivel Rómába, azt ez a probléma valószínűleg nem fogja érinteni, hiszen ezek az időszakok a legkellemesebbek időjárás szempontjából.)

A Colosseum Róma egyik kihagyhatatlan látnivalója
Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

És hogy mit érdemes megnézni általános iskolás korú gyerekekkel? Nálunk a nagy terek (Piazza Navona, Campo dei'Fiori, Szent Péter tér, Angyalvár környéke) vitték a prímet, ahol a környező hatalmas épületek, a rengeteg utcai mutatványos, árus, szobor és szökőkút végignézése jó időre lekötötte a gyerekeket. Róma szökőkútjai különösen hálás témák a rajtuk szereplő állatok (például a Fontana delle Tartarughe kedves teknősei) és a többi érdekes alak miatt (jó móka például azt találgatni, a Piazza Navona középső kútján, a Fontana dei Quattro Fiumin melyik alak jelképezheti a Dunát).

A Santa Maria in Cosmedin előterében található Igazság szájához is érdemes kiállni a hosszúnak tűnő, cserébe viszonylag gyorsan haladó sort. Nálunk legalábbis nagy sikert aratott a szigorú kőfej legendája, amit még indulás előtt elmeséltünk a gyerekeknek: az egykori csatornafedélről azt tartják, hogy leharapja a hazudósok kezét. Naná, hogy ki akarták próbálni. Innen már csak pár lépés a Circus Maximus, aminek ma már csak a formája utal arra, hogy itt egykor kocsiversenyeket tartottak. Cserébe viszont kirohangálhatják magukat a gyerekek ezen a nagy zöld placcon, és persze néhány érdekességgel (például, hogy a kocsiversenyeken hatalmas bronz delfinekkel mérték hány kört tettek meg) ezt a helyet is feldobhatjuk.

A Circus Maximuson néha koncertek is vannak, de többnyire csak egy nagy zöld tér található itt
Fotó: J. Quinton / Europress / Getty

A Circus Maximus végén balra kanyarodva az út végén már látszik a Colosseum, mellette pedig a Forum Romanum. Nem állítjuk, hogy hosszú órákra le lehet kötni itt a gyerekeket, de ha már egyszer az ember eljön Rómába, vétek kihagyni ezeket a helyeket. Főleg, hogy nekik ingyenes, így csak a saját belépőnket kell kifizetnünk.

Ha nem állunk sorba, tovább megmarad a családi béke

A Colosseumot, a Forumot és a Palatinus-dombot 12 eurós kombinált jeggyel nézhetjük meg, mely két egymást követő napon érvényes, így nem muszáj egyben letudni őket. Gyerekeknek 18 éves korig ingyenes a belépés, de regisztrációs jegyet váltanunk kell nekik is. És hogy hol juthatunk belépőjegyhez? Semmiképp se álljanak be a Colosseum jegypénztárába, mert hosszú órákat tölthetnek teljesen feleslegesen a sorban. Vegyék meg inkább jegyüket várakozás nélkül a Palatinus-domb jegypénztárában (Via San Gregorio 30) vagy a Forum Romanum bejáratánál (Via Sacra), és kerüljék ki kárörvendve a kevésbé jól informáltak döbbenetesen hosszan kanyargó sorát. Kipróbáltuk, bejött.

A Colosseumban mesélhetünk a gladiátorokról, az itt látható állandó kiállításon pedig egy nagy illusztrációt is találunk amin megmutathatjuk a gyerekeknek, milyen lehetett anno a nézőtér és maguk a nézők. A Forumon átsétálva pedig tovább mesélhetünk a rómaiak életéről. Persze mindez némi felkészülést igényel, így viszont sokkal szórakoztatóbb lesz így a városnézés nekünk is, a gyerekeknek pedig pláne. A Forumról egy lépcsősoron juthatunk fel a Capitoliumra, ahol a Romuluszt és Rémuszt szoptató farkas híres szobrának másolata vár ránk.

De az olyan gyerekfejjel kevésbé izgalmasnak tűnő helyszíneket is érdekessé tehetjük, mint a Pantheon (meséljük el, hogy ez egy olyan templom, aminek egyetlen ablaka van: egy kör alakú lyuk a plafonon!) vagy a Vatikán (itt a svájci gárdisták mókás egyenruhája arathat osztatlan sikert – délben az őrségváltást is elcsíphetjük).

Elég volt?

Ha túl meleg van vagy elég volt a városnézésből, háromnegyed óra alatt Lido di Ostia strandján lehetünk. Ehhez nem kell mást tennünk, mint busszal vagy metróval a Porta S. Paolóig utazni, majd itt elővárosi vonatra (treninóra) pattanni. Átszálláskor vessünk egy pillantást Caius Cestius piramisára – gondolta volna, hogy ilyet nem csak Egyiptomban lehet látni? A tengerpartot több állomásról is elérhetjük, ezek a Lido Centro, a Stella Polare, a Castel Fusano és a Cristoforo Colombo. Mi a Stella Polarét választottuk, az állomástól egyenesen lesétálva pár perc alatt a strandon lehetünk.

A Belsito nevű műintézmény csíkos napernyőivel hódította meg a szívünket
Fotó: mimi / Travelo

Az egymás mellett sorakozó strandok többsége fizetős, cserébe napernyőt és napozóágyat bérelhetünk, étterem, sportpályák, zuhanyzó és vécé, sőt bizonyos helyeken még medence is van. Általában ha bérlünk valamit, azzal megváltjuk a belépőjegy árát is. (Napernyő és ágy 8-9 euró körül/darab.) Persze vannak ingyenes szakaszok is, de gyerekekkel mi inkább kifizettük a borsos bérleti díjakat (a Belsito nevű strandot választottuk), így nem volt gond az árnyék és a mellékhelyiség kérdése sem.

Ami még érdekes lehet

Nekünk több dologra nem maradt időnk, de akad még pár gyerekbarát elfoglaltság Rómában. Ilyen például, ha megkeressük a máltai lovagok titkos kulcslyukát az Aventino-dombon, ha megnézzük az ingyenes bábelőadást a Janiculumon, vagy ha bringóhintót, esetleg csónakot bérelünk a Villa Borghese kertjében. Ez utóbbi rejti egyébként Róma állatkertjét, a Bioparcót is.

Újabb cikkünk ebben a témában:

Hetente tízszer, nagyobb gépekkel repül Budapestről az Alitalia
Bővíti kapacitásait az olasz Alitalia Budapesten, heti 9-ről 10-re növeli a járatszámot, és nagyobb befogadóképességű gépeket is közlekedtet.

Megnyitják a turisták előtt a római Colosseum arénáját
Egyelőre kísérleti jelleggel megnyitják a látogatók előtt a római Colosseum arénáját, vagyis a turisták az ókori amfiteátrum közepén lévő színpadra is kimehetnek az egykori gladiátorok útját követve.

Éjszaka is körülnézhet a Colosseumban
Még ott is, ahol a gladiátorok a porondra lépés előtt várakoztak.

Rómának több a bevétele a Trevi-kútból, mint múzeumbelépőkből
És minden fillérjét egy segélyszervezetnek adja.