» Távol

Csók az olajfúrótornyok árnyékában

| | Nem érkezett még hozzászólás
Önök tudták, hogy fapados repülőjárattal elérhető az éppen elnököt választó Azerbajdzsán fővárosa? Egyáltalán, mennyire reális Azerbajdzsánt mint kirándulási célpontot, desztinációt emlegetni? Sárvulkánok, díszes fallal eltakart szegénynegyedek, látványos tengerparti korzó – gondoltunk egyet, és átruccantunk Bakuba.

Volt némi huzavona az azeri vízummal, de pár hét múlva, szinte átmenet nélkül találtam magam kialvatlanul bóklászva az éjszaka közepén a világ egyik legszebb, vagy mondjuk úgy, a legtökéletesebben megtervezett és megépített tengerparti sétányán. Baku tengerparti korzója tényleg döbbenetes: végignézve rajta szinte peregtek a szemem előtt a ráköltött dollármilliárdok. Korzóznak rajta szorgalmasan a helyiek, no meg az orosz turisták.

Hasonlóan igényesen van felújítva a bakui belváros, gyönyörű díszkövekkel, szökőkutakkal és mesterséges tavakkal telepakolva varázsolja el az oda tévedő utazókat. Hangulatos és gyönyörűen felújított az óvárosi rész is, ahol fél napot kényelmesen el lehet sétálgatni, nézelődni.

A varázs nálam akkor kezdett megtörni, mikor bekukkantottam egy öreg, de szintén csodásan felújított ház nyitva felejtett kapuján, és megláttam a lepukkant belső udvart. Először azt hittem, ez valami véletlen, és magamban méltatlankodtam, hogyan lakhat ilyen gyönyörű épületben ennyire igénytelen család. Azonban miután az ilyen jellegű meglepetéseknek se szeri, se száma nem volt, rá kellett döbbenjek: Bakuban az álcázást mesterfokon végzik.

Azerbajdzsánban az olajból beömlő óriási pénzösszegek nem sokat segítenek a szegénységben élő lakosságon. A hatalmi gépezet – élén Ilham Alijev elnökkel, akinek a nevét sok intézményen láttam viszont – hozzáállása inkább az, hogy dugjuk el, ami kellemetlen, fessük be kívülről rózsaszínre és hunyjunk szemet a fölött, hogy belülről rohad az egész.

Ez nem csak Baku belvárosára áll. Megállapodtam egy taxissal, hogy a három napomból az egyiken elvisz a fővárostól 60 kilométerre lévő félsivatagos területre, ahol a világ legnagyobb sárvulkánjait lehet megnézni. Soksávos autópályán haladtunk a Gobusztán nevű település felé, amelynek közelében találhatók ezek a sárpöfékelő dombocskák. Az autópálya mentén sok-sok kilométer hosszú, 4-5 méter magas nagyon szép kőburkolattal díszített falat húztak. Nem nézett ki rosszul, de nem értettem, hogy minek, egészen addig, amíg egy félkész szakaszon be nem láttam a fal mögé. Akkor vált világossá a cél: eltakarni a hosszan elnyúló, koszos és lerobbant, szegények lakta negyedeket.

A sárvulkánok egyébként jó tíz kilométerre vannak a településtől, és kiderült, hogy pontos helyükről a taxisnak gőze sincs. Így került be a képbe egy helyi sofőr, akivel az enyém megállapodott, hogy elvezet minket a helyszínre. Jó tíz kilométernyi sivatagi száguldás következett. Egy homokfelhőből ki-kibukkanó kocka Lada után suhantunk a semmi közepén. A pulzusom a nyugalmi állapotnál gyorsabban vert attól a gondolattól, hogy a két fuvaros akár arról is megegyezhetett, hogy elvisznek a sivatag közepére, és kidobnak a pénztárcám nélkül. Valójában épségben elvittek a vulkánokhoz, amiknek a tetejéről már a taxisom büszkén bámult a végtelenbe.

Lehet, hogy néhány kellemetlen külvárosi tapasztalat miatt lett üldözési mániám (voltak, akik olyan erőszakosan próbáltak tőlem pénzt kicsikarni, hogy csak akkor hagytak békén, mikor egy főútra kiérve előkerült egy rendőr), de nekem Azerbajdzsánban amúgy is sok mindenki volt gyanús. Mindenre elszánt tekintetek bámulnak meg az utcán, és ha mindez nem a városközpontban történik, nem éreztem volna magam teljesen biztonságban.

A centrumban minden szép és jó, ott akár a gyerekeimmel is szívesen sétálgatnék, de egy-két utcával kijjebb – noha minden előítélet nélkül utaztam Bakuba – egyik-másik feszült tekintetű, tagbaszakadt azerit látva be-beugrott a baltás gyilkos sztorija. Ha valahol dicsőség megölni valakit csak azért, mert örmény, vajon mennyire lehet lelkiismereti kérdés egy turista kirablása? Hozzáteszem: ha néhány éve gyakran előfordultak is ilyen esetek a városban, a nagy fokú rendőri jelenlétnek köszönhetően mára minimálisra csökkent az előfordulásuk.

Egy kezdő turistának az utazás nem múlhat el úgy, hogy valamilyen vízben meg ne fürödjön – és itt természetesen nem a tisztálkodásra gondolok. Ezért a sárvulkánoktól visszafelé útba ejtettünk egy helyi strandot. A strand szomorkás utószezoni hangulatába egy fiatal pár fényképezkedése vitt némi színt. Lehetséges, hogy nincs romantikusabb, mint olajfúrótoronnyal a háttérben csókolózni a kamera előtt? Először azt hittem, esküvői képek készülnek, de nem: ez valami helyi szokás lehet, mert később is futottam bele olyan jelenetbe, amikor fiatal szerelmesek profi fotós kamerája előtt pózoltak.

Egyébként is feltűnt, hogy rengeteg szerelmespár sétál az utcákon, ölelkezik a padokon. Sőt, ami nálunk „vércikinek” számít: tizenéves lányok anyukájukkal kézen fogva lődörögnek a város főterén, a nevéhez méltóan tucatnyi szökőkúttal tarkított Fountain Square-en. Cinikusabb megközelítésben nyilván kellemesebb a Dubajt majmolóan szemkápráztató belvárosban évődni, mint omladozó külvárosi lakásban tenni ugyanezt.

Amikor a vulkános túrából visszajövet, az autópálya mellett megláttam egy olajmezőt, a sofőröm gond nélkül leállt a külső sávban, és megvárta, amíg átpattantam a szalagkorláton. Hosszasan elnézegettem, ahogy az olajkutak karjai fel-le mozognak a western filmbe illő tájban.

Három napba biztosan több minden belefér, mint amennyit én láttam Bakuból és környékéből. Külföldön azonban szívesebben vegyülök el a tömegben és próbálom meg átérezni, milyen az ott lakók élete, mint útikönyvvel a kezemben végigjárni az összes javasolt látnivalót. Néhányat persze megnéztem a legfontosabbak közül.

A háromnapos bakui kiruccanást azonban elsősorban azoknak ajánlom, akik nem csak azért utaznak, hogy jól érezzék magukat. Hanem mert azt is képesek élvezni, hogy afféle kukkolóként betekinthetnek egy ismeretlen világ mindennapjaiba.

Utolsó este megbeszéltem egy taxissal, hogy éjjel kettőre értem jön, és kivisz a hajnalban visszainduló járathoz a reptérre. Nem nagyon lepődve meg azon, hogy hiába várom a szálloda előtt, elindultam gyalog néhány saroknyira, ahol tudtam, hogy gyorsan lehet taxit fogni. Esős éjszaka volt, és búcsúzóul még valamivel meglepett a város. A járdáról lelépve bokáig léptem egy pocsolyába, egy sarokkal odébb pedig a másik tornacipőm is elmerült. Végignéztem az utcán, és azt kellett megállapítanom, hogy alighanem megspórolták a csapadékelvezetést: sehol nem láttam kanálist. Jobban belegondolva, ez is beleillik az “elég mindent szépen becsomagolni” hozzáállásba.

Aztán kis izgalom még, amikor a taxis egy nyolcsávos út közepén megállt, mert olyan mély víz hömpölygött a völgyben, hogy nem mert továbbmenni, de végül időben odaértem a reptérre, és hajnalban már itthon is voltam.

Alijev harmadszor

Szerdán elnökválasztást tartottak Azerbajdzsánban, amin nem volt nagyon kérdéses Ilham Alijev elnök újraválasztása, de a Washington Post külpolitikai blogja szerint az azeri állami szervektől véletlenül már kedden kiszivárgott a szerdai voksolás végeredménye. A központi választási bizottság ugyanis egy olyan okostelefon-alkalmazást publikált, ami azt mutatta, hogy Alijev elnök 72,76 százalékkal nyert, második helyre a vezető ellenzéki jelöltet, Dzsamil Haszanlit tette 7,4 százalékkal.

Alijevet legutóbb, 2008-ban 89 százalékos eredménnyel választották újra, de a külföldi megfigyelők nem ismerték el szabadnak a választást. Az ország kőolajvagyonából származó sok milliárd dollárnak köszönhetően az alig 10 millió lakosú országban az utóbbi években nőtt az életszínvonal, a reálbérek 10 százalékkal emelkedtek 2003 és 2012 között.

A Travelo kamerával felszerelkezve is bejárta Azerbajdzsánt, hamarosan izgalmas úti videóval jelentkezünk, tartsanak velünk akkor is!

Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, és többé nem marad le friss híreinkről! Travelo
h i r d e t é s

Travelo - Leggyakoribb keresések

Szóljon hozzá!

Kapcsolódó ajánlat

Most ajánljuk

Utasbiztosítás, ne induljon el nélküle! Szánjon rá 2 percet, kalkuláljon, és válasszon magának megfelelő utasbiztosítást a több mint 50 ajánlat közül!

Anziano új galériát hozott létre
A kínai "meteórák" városa - Chengde
3 órája
Laczko új galériát hozott létre
Klosterneuburgi kolostor
15 órája
MartiSatya élménybeszámolót írt
'In Bruges' *
4 napja

Blogok

Hütte Szlovén síbérletárak 2014/2015

Míg Ausztriában pár euróval nőttek az árak, Szlovéniában azonosak a tavalyival!

SzK! A Kis-Fátra három szakadékvölgye

Nagyon ősz van, sok hegy már megközelíthetetlen a turistáknak, rákattantunk hát a szurdokokra.

StreetKitchen Szürreális élmény Moszkvában

Ha Moszkvában jársz,és éhes vagy, kérlek vigyázz, hogy ne turistalehúzó étterembe menj be.

Szárnyas A legbrutálisabb olasz kaja

Nápolyban teszteltem nemrég egy perfekt verziót, íme a recept.

Itthon Visegrádi az ország legzöldebb hotele

A Zöld Szálloda címet kétévente ítélik oda a környezettudatosan működő szálláshelyeknek.