Krémesezzen a türkizkék Bledi-tó partján!

Szlovénia egyik legnépszerűbb turistacélpontja a havas hegycsúcsok közt megbújó Bledi-tó. Olyannyira, hogy még Titónak is volt itt nyári rezidenciája. Nem véletlenül közkedvelt: finom, házias ételek, elbűvölő panoráma és egy izgalmas szurdok is várja az ide kirándulókat.

Ha Szlovénia felfedezésére csak egy péntektől vasárnapig terjedő hétvége áll rendelkezésünkre, Ljubljana és Piran után harmadik napunkat mindenképp Bledben töltsük el. A festői település a Júlia-Alpok ölelésében egy csodálatos, türkizkék vizű tó partján fekszik. Jókat kirándulhatunk a környéken, de csónakázni és strandolni is lehet. A pljeskavicát és kremšnitát – krémes süteményt – pedig vétek lenne kihagyni!

Ebéd egy házias vendéglőben, andalgás a tóparton

Ha szállásunk Ljubljanában van, kocsival körülbelül 50 perc alatt autópályán juthatunk el Bledbe. A szlovén fővárosból azonban menetrendszerinti buszokkal is könnyű megközelíteni a települést, de ekkor körülbelül 75 perces utazási idővel számoljunk, mert a busz nem megy fel az autópályára – a jegy egy útra 12,50 eurót kóstál.

Remek bledi vendéglő
mimi / Travelo

Bled maga egy helyes kis település, ahol szállodák és házias ételeket kínáló éttermek váltják egymást. Utóbbiak közül a buszvégállomásnál található Gostilna Pri Planincu-t ajánlanánk jó szívvel, ahol igazán emberes adag pljeskavicát kaptunk, a köretnek már csak egy újabb tálban maradt hely. A kiszolgálás barátságos, az árak pedig teljesen elfogadhatók, főleg ahhoz képest, hogy Bled mennyire népszerű a turisták körében.

Ha jól laktunk, sétáljunk le Bled fő attrakciójához, a tóhoz, aminek partján hétvégente és ünnepnapokon rengetegen andalognak vagy éppen hűsölnek a vízben. A tavat érdemes körbesétálni – ez körülbelül 90 percet vesz igénybe –, hogy minden szögből megcsodálhassuk a közepén található kis szigetet, illetve a tó fölé magasodó bledi várat.

A vár nem egy mai darab: a Wikipédia szerint első említése II. Henrik 1004. április 10-re datált adományozólevelében található, mikor Uelden néven I. Albuin brixeni püspöknek adományozta a vidéket.

Harangozzunk, szerencsét hoz!

A tó közepén egy kis szigeten áll a Nagyboldogasszony-templom. A szigetről gyakran hallani harangzengést, mivel úgy tartják, hogy aki háromszor megrántja a harang kötelét, azt nagy szerencse éri. A templom előtt itt állt Živa, a szláv szerelem és termékenység istennőjének szentélye. A szigetre csónakkal, vagy a helyi, Pletna nevű bárkával lehet eljutni 12 euróért.

A bledi tó Szlovénia egyetlen szigetével
mimi / Travelo

Ha körbesétáltuk a tavat, megnéztük a várat és még a harangot is megkongattuk, igyunk egy kávét és kóstoljuk meg a bledi krémest, a kremšnitát. Már csak azért is jó megpihenni és egy kis erőt gyűjteni, mert Bledből érdemes átsétálnunk a körülbelül 4 kilométerre található Vintgar-szurdokhoz.

Végre egy szurdok, amit könnyedén meghódíthatunk

Aki nem érez magában kellő energiát és lelkesedést a rövid túrához, a már említett Gostilna Pri Planincu mellől, 3 euró körüli összegért taxival vagy kisbusszal is átviszik ide, és persze parkoló is van a szurdok bejáratánál, ha visszaülnénk az autónkba. Ha gyalogszerrel vágunk neki, egyszerűen kövessük az útjelző táblákat Bledtől a Vintgar-szurdokig. (Ha nem pontosan Bledből indulnánk, Podhom település felé vegyük az irányt, ott már megtaláljuk a táblákat.)

Az ilyen tájak miatt érdemes gyalog átmenni a Vintgar-szurdokhoz
mimi / Travelo

Hangulatos utcácskákon, legelőkön át vezet az út Podhomig, ahol a tradicionális helyi építészetet is megismerhetjük az alul kőből, felül fából épült házikók között. Innen már igazán nincs messze a lélegzetelállítóan szép Vintgar-szurdok, ahová 4 euró leszurkolása után mehetünk be.

A szurdokot – melyen 1600 méter hosszan folyik végig a Radovna folyó – Jakob Žumer és Gorje Majorja térképészek és Benedikt Lergetporer fényképész fedezték fel 1891 februárjában, egy véletlennek köszönhetően. A Radovna folyó vízszintje egy időben alacsony volt, így kutatásokat indítottak Blejska Dobrava irányába Spodnje Gorje-ban.

A felfedezés után építési bizottságot alapítottak, majd 1893. augusztus 26-án nyílt meg első ízben a Vintgar vízesés és szurdokvölgy a látogatók számára. Azóta több híd és gyalogosútvonal is kialakításra került a szurdokban – írja a Wikipedia vonatkozó szócikke.

Vintgar-szurdok
mimi / Travelo

Bár a szurdokban bejárható szakasz körülbelül egy kilométer hosszú, érdemes hosszabb időt rászánnunk a látogatásra, ugyanis valószínűleg méterenként meg fogunk állni bámészkodni a látványban és lőni pár fényképet. Illetve készüljünk fel rá, hogy a távot visszafelé is meg kell majd tennünk, miután elértük a szurdok végében Szlovénia legmagasabb folyami zuhatagát, a Sum-vízesést.

Újabb cikkünk ebben a témában:
Öt dolog, amit semmiképp se hagyjon ki Bledben - 2015.04.28.
A Bledi-tó Szlovénia legnépszerűbb turistalátványossága, aki egyszer eljut ide, azonnal megérti, miért özönlenek ide a látogatók a világ minden pontjáról.