Habostorta-katedrális és a szerzetesek parfümériája ingyen

Ha Firenzében jár, bámészkodjon a Ponte Vecchión, fotózzon képeslap-várost a Piazzale Michelangelóról, és pózoljon a Dávid-szobor előtt ingyen.

Firenzében járva – akárcsak Rómában vagy Barcelonában – jó dolga van a kispénzű turistának. Az építészeti remekművekre, csodás terekre és érdekes látnivalókra általában ingyenesen táthatja a száját bárki. Üres zsebű városnézéssel foglalkozó sorozatunk következő részében ezért a reneszánsz kincsesbánya, Firenze díjmentes lehetőségeiről szólunk. Merre induljunk, ha szobrokat néznénk, de nincs pénzünk a múzeumi belépőre, ha helyi finomságokat kóstolnánk, de nem futja rá, vagy ha a klassz panorámában gyönyörködnénk, de ezt is lehetőleg pénz nélkül?

Mesterművek az árkádok alatt

Ha az Uffizi, a Pitti-palota vagy az Accademia borsos belépőjegyeire nem is futja, még nem jelenti azt, hogy le kéne mondanunk a műalkotásokról firenzei városnézésünk során. Elég, ha az óváros szívében található Piazza della Signoria felé vesszük az irányt. A városháza, vagyis a Palazzo Vecchio jellegzetes épületéről, és az előtte ácsorgó méretes Dávid-szoborról biztosan felismerjük majd a teret.

Fotó: Spectrum Colour Library / Northfoto

A teret uraló épülettől jobbra, a Loggia dei Lanzi csodálatos árkádos csarnoka több gyönyörű szobrot - többek közt a híres Szabin nők elrablását – rejt, és ingyen megtekinthető! A téren található klassz szökőkutat se hagyjuk ki bámészkodás közben.

Habostorta-katedrális pink, zöld és fehér színekben

A Piazza della Signoriától nem messze található Firenze másik fő látványossága, a Piazza del Duomo. A teljes nevén Cattedrale de Santa Maria del Fiore-nak nevezett dómot körülvevő tér éjjel-nappal tele van turistákkal. Nem véletlen: a lenyűgöző, rózsaszín, zöld és fehér márványból készült épületegyüttest mindenképp látni kell! Vessünk egy pillantást Firenze egyik legrégebbi épülete, a 11. századi keresztelőkápolna különleges bronz kapujára, majd álljunk be az általában kígyózó sorba a dómhoz. A belépés ingyenes, csupán a várakozást kell kibírni valahogy. Ha nem sikerül bejutni, ne bánják, kívülről sokkal érdekesebb!

A dóm kivételével Firenze nagyobb templomaiba sajnos nem ingyenes a belépés, de a kisebbekbe azért bemehetünk fizetés nélkül. A Santa Maria Novella templomot így muszáj lesz kihagyni, ha üres a zsebünk, de a hozzá tartozó kápolnába azért menjünk be. Meglepetés vár: a Domonkos-rendi szerzetesek a 13. század óta árulják itt parfümeiket, szappanjaikat, illatosított olajaikat. A gyógyszertár és parfüméria a mai napig üzemel, nézelődni pedig nem kerül semmibe.

Minden, mi szem-szájnak ingere

És ha már a templomonknál tartunk: vegyük az irányt a San Lorenzo felé, ami anno a Mediciek családi bazilikája volt. Miközben körbejárjuk az épületet, nem csak a vallási építészet, de a bőráruk és szuvenírek sokszínűségét is megismerhetjük – itt van ugyanis a San Lorenzo piac.

Odakint a standokon bőrből készült csodák, odabent a toszkán konyha kiváló alapanyagai várják, hogy elköltsük a teljes havi fizetésünket táskákra, övekre, sonkára, tésztákra vagy olíva olajra. Leginkább a reggeli és délelőtti órák alkalmasak a nyálcsorgatásra. Néhány standnál meg is lehet kóstolni a portékát, és miért ne élnénk a lehetőséggel, ha már egyszer a költségeket igyekszünk a lehető leginkább minimalizálni.

Fotó: mimi / Travelo

Szintén nézelődésre alkalmas még az 1345-ben épült Ponte Vecchio is. Az Arno folyón átívelő hídon cuki kis ékszerüzeletek sorakoznak. Szuvenír-shoppingoláshoz elsőosztályú hely - bár ahogyan korábban is jeleztük, ha jót akarunk magunknak, lehetőleg ne egy vastag láncon függő, aranyba foglalt gigászi Medici portrét hozzunk haza. Persze ha nincs rá keretünk, vagy nem jönnek be a fukszok, nézelődéshez, sétálgatáshoz is tökély.

Csodás panoráma ingyen

Ha közelebbről már szemügyre vettük a város látnivalóit, itt az idő, hogy a panorámában is gyönyörködjünk. Ehhez a Piazzale Michelangelóra kell eljutnunk, ami egy kissé sajnos rávolabb esik az óvárostól, de megéri a sétát. Vagy ha nem akarunk kutyagolni, busszal is mehetünk, csak úgy már nem ingyenes a móka. A téren egy 1869-ben épült panoráma-teraszt, és egy újabb Dávid-szobor másolatot találunk. Meg persze turista-lehúzós szuvenír árusokat, de lévén ingyen túrázunk, nem lesz nehéz nekik ellenállni.

Olcsó szállás jó helyen
Már csak egy low cost szállás hiányzik a teljes boldogsághoz? A Travelo a Hotel Genesiót ajánlja, nem messze a San Lorenzo piactól. A kétcsillagos szálloda egy belvárosi épület második emeletén található. Lift nincs, úgyhogy akinek ez kizáró tényező, az ne is olvasson tovább. Szintén nem ajánljuk a helyet azoknak sem, akik bőséges szállodai reggeli nélkül egy tapodtat sem mennek. A Hotel Genesióban ugyanis pár zsemlén, kétszersültön, sajton, májkrémen és süteményen kívül nem sok mindent szolgálnak fel. Ha viszont ez nem jelent problémát, kifejezetten jól járunk ezzel a hellyel. Az óváros közelsége, az igazi olaszos berendezés – tömörfa bútorok, kovácsoltvas ágyak, kőpadló – nagyon szerethetővé teszik a hotelt. Külön szót érdemel a remek kilátás: a mi sarki, háromágyas szobánk egyik ablaka alatt egy narancsfa roskadozott a gyümölcsök súlya alatt, a másik ablakból egy szép kertre láttunk, a távolban egy templom tornyával. Mindezt fejenként 30 euró körüli összegért éjszakánként, reggelivel. Firenzében ez igen jó árnak számít, a lépcsőzést és a satnya reggelit pedig a kellemes szoba és a szuper kedves személyzet úgyis feledteti.