Rohamtempóban relaxáltunk Keszthelyen

Két nap alatt annyi élményt élhetünk át a Balaton legnyugatibb csücskében bolyongva, mint máshol több hét alatt sem. Vízililiomokkal úsztunk és zenére omnibuszoztunk a legszebb háttérképek előtt. Első rész.

Megnéztük, hogy Keszthelyről kiindulva és a környező településeket bejárva, mi mindent nézhetünk meg akár rohamtempóban, két nap alatt a környék felfedeznivalói közül. Meglepő módon hatalmas élet és aktív családi programok tömkelege fogadott minket.

Örökzöld slágerek és vadiúj élmények

Az örök klasszikus keszthelyi programot, a Festeticsek gyönyörű kastélyát soha nem lehet megunni. Így a visszatérő vendégek is körbesétálnak minden évben legalább egyszer a kastélyparkon, aki pedig most először jár a Balaton legnyugatibb szegletében, annak természetesen kötelező megnézni a barokk kastélyt, melynek fehér épülete a parkban sétálva olyan légies benyomást kelt, mintha csak oda lenne vetítve a világoskék ég elé.

A kastély légies szépsége díszlet-szerűvé varázsolja az egész tájat.
(Fotó: Zubreczki Judit/Travelo)

A természetvédelmi területté nyilvánított parkban sétálni már önmagában is felemelő, egyben relaxáló program, a több száz éves fák pedig legalább annyira lenyűgözik a látogatót, mint maga a Festeticsek egykori lakhelye. A kastélyban látható állandó kiállításon a főúri élet színtereivel ismerkedhetünk, melyek közül különösen a könyvtárterem és a tölgyfa lépcsőház emelkedik ki, de a gyerekeknek sem lesz unalmas a program, különösen a lábra köthető papucs miatt, mely kötelező viselet és kiválóan csúszik a termek a fényes parkettáján.

Akit érdekelnek az arisztokraták egykori járművei, megtekinthetik a kastély épületében található hintómúzeumot, sőt, mostantól ki is próbálhatják a járművek egyikének hiteles másolatát. Az első turista-omnibuszok ugyanis júniustól indulnak el Keszthelyen, hogy összekössék egymással a város kiemelt látnivalóit. Az omnibuszozás nem csak a lovak patáinak csattogása és jármű zötykölődése miatt hatalmas élmény, hanem – ahogy mi is megtapasztaltuk– kifejezetten praktikus utazási eszköz, mellyel sokkal gyorsabban el lehet érni A-ból B-be, mintha turistabusszal vagy autóval utaznánk.

Az omnibuszokkal júniustól nemcsak keszthelyi városnézésre, de a környék nevezetességeinek megtekintésére is lehetőség nyílik majd. Ráadásul magyar tenyésztésű, gyönyörű lipicai lovak húzzák a járműveket, amiken utazva korabeli zenék, vagy többnyelvű idegevezetés is szórakoztat minket. Sajnos az omnibusz honlapján egyelőre az árak nincsenek feltüntetve, de mivel egy a napokban induló programról van szó, valószínűleg hamarosan felkerül ez az információ is.

Mi az az omnibusz?
Az omnibusz ló vontatta közforgalmú közlekedési eszköz, az autóbusz és a trolibusz őse. A lóvasút mellett a 19. századi városi tömegközlekedés legfontosabb eszköze volt.

Történelem iránt érdeklődőknek érdemes meglátogatni az „Emberek aranyban" kiállítást a kastélyban, mely Kazahsztánból érkezett hozzánk, megjárva már a Budapestet, majd Debrecent. Az eredetileg május 26-ig látható kiállítást most még egy héttel meghosszabbították. Ide inkább a felnőtteknek érdemes benézni, gyerekeket valószínűleg nem annyira fognak lekötni a vitrinek mögött található arany eszközök díszes másolatai.

Nekik addig remek időtöltés lehet a korabeli ruhákba öltözés és fotózkodás, melyre a kastély főbejárata mellett nyílik lehetőség. Esetleg kissé eltávolodva a kastélytól, a szemközti Vadászati Múzeum parkjában próbálhatják ki a miniatűr gőzmozdony-húzta vasutat, amelyre a szülők is örömmel felülnek. Sőt, mi tulajdonképpen csak két apukát láttunk körözni a pályán.

A játszópajtába nemsokára szalma is kerül majd.
(Fotó: Zubreczki Judit/Travelo)

A keszthelyi majormúzeumot, a Georgikon egykori tankertjét gyerekekkel, vagy nélkülük, mindenképp látogassuk meg, ha már Keszhelyen járunk. Egyrészt az egykori gazdasági épületek bejárásakor a majorsági zárt udvarok egykori miliőjét élhetjük át, a négyemeletes magtárban és a mezőgazdasági gépek kiállítótermében pedig rácsodálkozhatunk a magyar mezőgazdasági gépek korabeli fejlettségére, monumentalitására, és – akármilyen furán hangzik–, szépségére is; másrészt a mintagazdaságot bejárva azok is új élménnyel gazdagodhatnak, aki már jártak a Majortörténeti kiállítóhelyen.

Júniustól ugyanis élménygazdasággá alakított bemutatókertben találkozhatunk a legfontosabb haszonnövényeinkkel, láthatunk almás- és cseresznyéskertet, mini szőlőültetvényt, de régi magyar háziállatokkal is megismerkedhetünk. Lóistálló, juhakol, baromfi és kutyaólak, galambdúc és méhes-ház is látható a kertben, valamint bepillanthatunk egy nyári konyhába, egy kocsiszínbe, a gyerekek pedig egy szalmával leszórt játszópajtában is tombolhatnak, vagy húzhatják egymást a kihelyezett fataligákon.

Nyári programok a majormúzeumban
Majorbéli kaláka múzeumi foglalkozások 7 és 12 éves kor közöttieknek, kalandos múzeumi kiállítás vezetések, élménygazdasági hagyományőrző programok.
Június 22-én a Múzeumok Éjszakája programban zenés-táncos Szent Iván-éji tűzgyújtás.
Július közepétől majorbéli csütörtökök szabadtári programokkal és családi rendezvényekkel.

Magyar feltalálók nyomában

Ha kevés időnk van Keszthely felfedezésére, két legyet ütünk egy csapásra, ha ebédelni a LaKoma étterembe térünk be. Az étterem tulajdonosa egyedülálló kiállítást állított össze Magyar feltalálók címmel, amit a belső terem falain tekinthetünk meg, így érdekes étterem-múzeum egyvelege van a helységnek.

A keszthelyi móló romantikus sétahelyszín.
(Fotó: tourinform)

A kiállított darabok és mellette a találmány, valamint a feltalálójuk bemutatása biztos, hogy a család minden tagját leköti majd, amíg az ebédre várakoznak. Tudta például, hogy Bíró József László nem csak a golyóstollat, de a golyós dezodort is feltalálta? És azt, hogy Volkswagen Bogár, akárcsak a félautomata fényképezőgép magyar találmány? A magyar felfedezők kiállítása remek ötlet, reméljük, hogy a kiállított tárgyak melletti magyarázatok nemsokára idegen nyelven is olvashatók lesznek.

Keszthely, a „múzeum-város”
Vadászati Múzeum: öt földrészen elejtett, több mint 200 vadfaj trófeáinak ad helyet. Az állatok többségével „természetes élőhelyükön" sétálva ismerkedhetnek a látogatók.
Balatoni Múzeum: tizenegy termen keresztül kíséri végig a tó és környékének történetét a tó kialakulásától és élővilágától kezdve a fürdőéletig, vagy a hajózásig.
Cadillac múzeum: A tematikus gyűjtemény bemutatja az első Cadillac piacra dobásától, 1902-től évtizedekre lebontva egészen a múlt század végéig alkotott típusokat.
Történelmi panoptikum: Magyarország legnagyobb panoptikumában közel negyven magyar király, fejedelem, hadvezér, költő és író megtévesztésig hű viaszszobra látható korhű öltözékben.

Vízililiomokkal lebegni a tavon

Ha elég a városnézésből Keszthelyen és egy kicsit fürdőznénk a forró vízben, hová máshová is vezethetne utunk, mint a hévízi tófürdőbe? Ebben a gyógyfürdőben az a legjobb, hogy egyáltalán nem lehangoló. Így, ha csak mi szeretnénk egy kicsit megmártózni a gyógyvízben, akár megelőzési céllal, akár azért, mert valamilyen egészségügyi problémánkra keresünk gyógyírt, párunk akkor is nyugodtan elkísérhet minket, ha alapból irtózik a szanatóriumi környezettől.

Vízililiomok között úszkálhatunk.
(Fotó: tourinform)

Egyrészt nem fog unatkozni, mert masszástól a konditeremig számtalan módon elfoglalhatja magát, másrészt a tófürdő olyan szép környezetben található, hogy önmagában a parton való ücsörgés is épp elég program lehet bárkinek, aki szereti a szépet és egy kis nyugalomra vágyik.

A napozó teraszokon és a parton állva is megfigyelhetjük a négy színben is pompázó vízililiomokat, vagy a kisvöcsköket, akik most keltek ki a fészekből, amit anyjuk épp az egyik teraszról levezető lépcső kellős közepére rakott. Mivel élővízről van szó, a tó állat- és növényvilága is figyelemreméltó, nem beszélve a háromnaponta cserélődő víz tisztaságáról. Meglepő módon sok fiatal külföldivel, komplett baráti társaságokkal is találkoztunk a fürdőben, akik úgy tűnik, egész napra belevetették magukat színes úszószivacsaikkal a tó vízébe és a fürdő szolgáltatásaiba.

A gyógyfürdő adatokban
A Hévízi Gyógytó a világ legnagyobb vulkanikus eredetű, tőzegiszapos, biológiailag is aktív, természetes termáltava.
A 4,4 hektár nagyságú, 38 méter forrásmélységű tavat gazdag források táplálják, melyeknek vízhozamának köszönhetően a víz háromnaponta teljesen kicserélődik.
A tó a déli végén, közel 10 méter széles csatornán keresztül a Zala folyón át a Balatonba ömlik.
A tó vízhőmérséklete télen nem csökken 22 °C alá, nyáron eléri a 35-38 °C-t.
A vízben alkalmanként 20-30 percet ajánlatos eltölteni, majd legalább félórás pihenések megtartásával naponta összesen 1-1,5 óra ajánlott vízben tartózkodásra.
Gyermekeknek 12 éves kor alatt a fürdés nem ajánlott, 12 éves kor felett annyi percet tartózkodhatnak a vízben, ahány évesek.

Ha meguntuk a vízben ázást, mindenképpen érdemes kipróbálni a park felnőtt játszóterét, más néven szabadtéri fitness termét, ahol a fák között szétszórva akár párosan is használható tornagépek találhatók. Használati útmutatót is találhatunk a gépek mellett, a bemelegítő és ajánlott gyakorlatsorok leírásával és ábrázolásával. Ahogy észrevettük, a gépek a fiatal párok körében nagy népszerűségnek örvendtek, és mi is szerettük, bár mi inkább az eszközök játékos kipróbálását javasoljuk, mintsem a gépeken való komoly edzést.

Hévíz új arcai

Hévíz felfedezése nem érhet véget a tóból való kikászálódással. Üljünk fel egy Dottóra, és nézzük meg Hévíz kevésbé frekventált részeit is. A bécsi Grinzingre emlékeztető Egregy Hévíz borozókkal teli része, amit akár a Dottóval, akár bicajjal vagy gyalogosan bejárhatunk a meglepően szép és rendezett utcákon sétálva. A „Korok és borok tematikus sétaút Hévíz –Egregy városrészen" elnevezésű program keretén belül már készül a városrész bringás központja, felújítják majd a helyi katolikus templomot és növelik a turistaattrakciók számát.

Egregy egyik látványossága: a római fürdőromok.
(Fotó: Zubreczki Judit/Travelo)

Egyelőre az idén elkezdett fejlesztések eredményéből, a római katolikus templom mögé besétálva egy barátságos téren az egykori római fürdő maradványai látszanak, melyeket felülről is meg lehet tekinteni, egy kiépített fahídról. A romok mellett kellemes játszótéren köthetjük le a sétába belefáradt kicsiket.

Egy tökéletes vacsorázóhely

A vonyarcvashegyi Hotel Zenit éttermébe nemcsak azért érdemes betérni, mert páratan panorámában gyönyörködhetünk, amíg a vacsoránkat kihozzák, hanem mert ha borvacsorát kérünk, a somelier úgy magyarázza majd el nekünk a borkészítés, a borkóstolás és a felszolgált borok tudnivalóit, hogy még a legnagyobb gasztronómiai antitalentumok is okosabban távoznak majd, mint ahogy érkeztek.

Az éttermet Festetics család 1810-ben épült présházában alakították ki, így az étterem a reformkor hangulatát idézte, a vacsora pedog mennyei volt. Belestünk a Zenit hotelbe is, ahol a lebegő uszoda, melyből úszás közben a balatoni panorámát csodálhatjuk és a gazdag wellness részleg ragadott meg minket, bár a szobákat a dizájn ellenére kissé ridegnek éreztük.

Ágyból nézni a Balatont

Ha Keszthelyen a háromcsillagos Hotel Helikont választjuk szálláshelyül, ahogy mi is tettük, vigyünk magunkkal mindenképp füldugót. A szobák között meglepően nagy ugyanis az áthallás, de aki mélyen alszik, vagy szeret zenével a fülében szundikálni, biztosan nem fog azon gondolkodni, hogy a szomszéd kitekerte ugyan az arckrémes tégelyt a mellettünk levő szobában, de vajon miért nem zárta vissza?

Mindenesetre a szobából elénk táruló panoráma mindenért kárpótol majd, az ágyban ülve szemlélhetjük, amint a hajók érkeznek, majd kiúsznak keszthelyi stégtől. A szobák ráadásul, bár picik, nagyon barátságosak. A reggeli finom és bőséges, a személyzet kedves, az egész szálloda a szocreál beütésekkel együtt is nagyon barátságos hely. Sportszálloda révén kissé körbenéztünk benne, de az úszómedence nem keltett bizalomgerjesztő benyomást, szóval ne arra építsük a nyaralásunkat, ha a Helikont választjuk. Inkább ússzunk a Balatonban, ha már úgyis ott van. Teniszezni viszont tudunk a hotel pályáin.