» Közel

100 éve 12 perc volt egy taxi teljes karbantartása

| | Nem érkezett még hozzászólás
Április 6-7. között megnyitják kapuikat a századik születésnapjukat ünneplő budapesti házak. Minisorozatunkban öt ünnepeltet mutatunk be, elsőként a Főtaxi Kerepesi úti székházát, amelynek számos világszabadalmat köszönhetünk kocsimosó futószalagtól taxidrosztig.

Különleges sajtótúrán vettünk részt a héten. Bár a szűnni nem akaró havazás miatt reggel még a lábunkat sem akartuk kitenni az ajtón, végül a remek programnak köszönhetően hazafelé már vidáman sétáltunk a hópelyhek között. Az idén századik születésnapjukat ünnepelő fővárosi házakat bemutató sajtósétán jártunk, az egymástól távol eső pontok közt a gondos vendéglátóinknak hála taxik segítségével közlekedtünk. Délelőtt tíztől délután háromig róttuk a város utcáit, és biztosak vagyunk benne, hogy a Budapest100 április 6-7. között megtartott rendezvényein tovább kutatjuk majd a budapesti házak múltját.

Az előzetes bejáráson öt épület meglátogatására volt időnk – ahány ház, annyi izgalmas történet. Nem is lehet ez másként, hiszen 1913 óta sok mindent megéltek a belváros épületei, legyen szó a Főtaxi taxiközpontjáról, egy Teleki téri bérházról, Karády Katalin Nyáry Pál utcai lakásáról, a Kossuth hajóról vagy éppen a Béke szállóról. Öt részből álló minisorozatunkban bemutatjuk ezeknek a helyeknek a történetét, és persze azt is, milyen programmal készülnek az ingyenes Budapest100 hétvégére.

Mi az a Budapest100?

A Budapest100 a százéves budapesti épületek köszöntésére önkéntesek, lokálpatrióták és a házukat szerető lakók összefogásával szerveződő program, melynek elindítója az OSA Archívum, projektgazdája a KÉK – Kortárs Építészeti Központ.

A nyitott házak hétvégéjén nem kizárólag a jó karban lévő épületekbe vagy a műemlékekbe látogathat el a közönség. A program épp annyira szól a valamikori Budapestről, mint a mairól, a gyakran elhanyagolt, a felismerhetetlenségig szétszabdalt házakról. A Budapest100 közös gondolkodást kezdeményez a megújulásról, összetartó lakóközösségek születését ösztönzi.

A szervezők küldetésüknek tekintik, hogy felhívják a figyelmet a körülöttünk lévő építészeti és épített környezeti értékekre, és egy civil városi ünnep létrehozásával mérsékeljék a társadalmi elszigeteltséget.

A 2013-as Budapest100 április 6-7. között kerül megrendezésre, a részletes programfüzet és térkép innen letölthető. A programok ingyenesek, a népszerűbb, vagy helyhiánnyal kűzdő helyszíneken azonban előzetes regisztrációra van szükség.

Túránk kiindulópontja a Főtaxi századik születésnapját ünneplő székháza volt a Kerepesi út 15. alatt. Először nem sok reményt fűztünk a téglaburkolatú ipari épülethez, de meglepően sok új információval gazdagodtunk itt. Sajnos az épületben már semmi nem emlékeztet az 1913-as állapotokra egy üres csarnokon kívül, ahol egykor a járműátvizsgáláshoz használatos futószalag volt. Az itt kiállított korabeli fotók és az izgalmas történetek miatt azonban mindenképp érdemes meglátogatni ezt a helyszínt is.

A Főtaxi Zrt. jogelődje Magyarországon elsőként, Európában hetedikként kezdte meg a motorhajtású bérautó szolgáltatást Budapesten 1913-ban. A vállalat már ez év januárjában hozzáfogott a Kerepesi út 15. alatti telken annak a székházának az építéséhez, amely napjainkban is a Főtaxi központja. A mintegy 3000 négyzetméter alapterületű első garázshelyiség a Kerepesi úton a tervezett határidőre elkészült, és kezdetben 300 gépkocsi befogadására volt alkalmas.

Annak érdekében, hogy taxitársaság folyamatosan biztosítani tudja a napi 24 órában működő autók üzembiztonságát és tisztaságát, saját gépesített javítási rendszert fejlesztett ki. A Kerepesi úti garázsokat a kocsik szervizelésére és karbantartására alkalmas, a legmodernebb eszközökkel felszerelt műhelyekkel egészítették ki. Az autóknak kötelező karbantartásra és tisztításra naponta, ismétlődő átvizsgálásra nyolcnaponta be kellett hajtaniuk a központba.

Miért kellett 1913-ban taxi Budapestre?

Az 1910-es évek elején Budapest akkori tíz kerületében közel 880 ezer ember élt, ám alig több mint kétezer jármű állt rendelkezésükre – bérkocsik, lóvasutak és omnibuszok voltak a korszak jellemző közösségi közlekedési eszközei. A főváros gyors tempóban növekedett, az új városrészek azonban nem rendelkeztek megfelelően kiépített közlekedési hálózattal. A városvezetés felismerte, hogy a megnövekedett lakosságszám kiszolgálására növelni kell a szállítókapacitást.

Az Autótaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. 1913 decemberében, a Magyar Automobil Rt. Arad (Marta), valamint a Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. taxi-üzemeinek egyesülésével jött létre. A két cég fél évvel korábban, 1913 júniusában kapott engedélyt Budapest Székesfőváros Tanácsától, hogy 200 Marta és 50 Benz bérkocsival személyfuvarozást végezhessen. Az összevont vállalat élén, mely a Főtaxi jogelődjének tekinthető, a Magyar Posta korábbi mérnöke, Haltenberger Samu állt.

A cég a gazdasági világválság éveiben felvásárolta az Általános Gépkocsiközlekedési Rt.-t, és a Budapesti Autóbusz Közlekedési Rt. (BART) taxirészlegét is. Az államosításkor a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt. és az Autótaxi összevonásával 1947-ben megszületett a MOGÜRT-Autótaxi. 1948-tól már Autótaxi Nemzeti Vállalat, 1951-től Fővárosi Autótaxi Vállalat volt a hivatalos elnevezés. Az utazási igényekhez igazodó, Magyarországon fejlesztett karosszéria népszerűségét jelzi, hogy 1929 és 1930 között hetente 12-13 új kocsiszekrény került ki az Autótaxi Kerepesi úti bognárműhelyéből. Itt készítették ugyanis a karosszériákat: az autógyáraktól önjáró alvázakat vásároltak, és erre került a saját, favázas felépítmény.

1922 novemberében az európai városok közül elsőként alkalmaztak úgynevezett kétszemélyes kiskocsikat autótaxizásra, az autópark folyamatos fejlesztése a továbbiakban is kiemelt jelentőségű maradt a társaság történetében. A harmincas években a korábbi kis Magomobilokat, illetve a nagy hathengeres Magosix és a Magotax típusú kocsikat 8-hengeres Fordokra cserélték, a negyvenes évek elején új Fiatokat és Renault-kat állítottak forgalomba, a 70-es és 80-as években pedig a kiöregedő Wartburgok és Moszkvicsok után a Zsigulik váltak egyeduralkodóvá a taxizásban.

Ma a Főtaxi autóparkjának jelentős része a legújabb modellekből áll, és felszereltsége megfelel a modern kényelmi és környezeti elvárásoknak. 1925-től a vállalat a forgalomba helyezett autókat szürkére festette, innen származik a „szürketaxi” elnevezés, ami hosszú időre a cégcsoport legismertebb megjelölésévé vált, a későbbi festések során pedig ráragadt a "pepita taxi" jelző.

forrás: Főtaxi/Pressinform

A gépkocsik tisztítására a Főtaxi saját félautomata kocsimosó pályáját fejlesztett ki, amelyet a világon először itt, a VIII. kerületi épületegyüttesben állítottak üzembe 1924-ben. A két párhuzamosan mozgó, változtatható sebességű kényszerpályán haladó autókat többfős brigádok takarították – a mosópályán óránként 120 kocsit tudtak megtisztítani, egy autó napi kötelező karbantartása így nem több, mint tizenkét percet vett igénybe. A magyar mérnökök fejlesztését az Egyesült Államokban működő, és már a századelőn 30 ezer autót üzemeltető Yellow Cab Company megvásárolta és felhasználta.

Szintén itt, a Kerepesi úton volt a Drost Tivadar német mérnökről elnevezett készüléknek a vezérlőterme, amely a világon elsőként tette lehetővé, hogy a kezelőszemélyzet ellenőrizhesse és szabályozhassa a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát, és 1941-től ebben az épületben alkalmazták először a rendeléseket fogadó lámpatáblás telefonközpontot, ami napi 13 ezer hívást tudott kezelni. A világszínvonalú technológiai újítások bevezetése mellett a javító és karbantartó részleg hatékonyságát a magasan képzett segéd- és szakmunkások biztosították, akiket a vállalat a saját tanonc iskolájában képzett.

Hasznos tudnivalók

A vezetett séták időpontja: 2013. április 6-7-én 10.00, 12:00, 14:00, 16:00 óra.

Regisztráció a vezetett sétákra: fotaxi100@fotaxi.hu

A Főtaxi a százéves házak hétvégéjén kedvezményes áron (a taxitársaság díjszabása szerinti 3-as tarifával) szállítja a résztvevő épületek között a látogatókat. Telefonos rendelésnél az 1913 kódot kell bemondani az igénybevételéhez.

Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre! Travelo
h i r d e t é s
h i r d e t é s

Travelo - Leggyakoribb keresések közel

Szóljon hozzá!

Most ajánljuk

Akciós wellness Foglalj szállást Mórahalmon, és vásárold meg fürdőjegyed mindössze 500 Ft-ért!

rallymax új galériát hozott létre
Csenge és Attila két keréken 16. nap margójára
9 napja
Andus élménybeszámolót írt
Negatív tapasztalat
17 napja
rallymax új galériát hozott létre
Egy vasútfotós kalandjai - Kétszer egy perc
32 napja

Blogok

Világörökség Szingapúr botanikus kertjei

Nyolcvankét lenyűgöző hektár tanösvényekkel. De hogy jön ide a kaucsuk?

Utazásom blogja Kőröl-kőre lépkedve télen a Velencei-hegységben

A pákozdi ingókövek ködben is jól mutatnak.

Travelhunter Kék lagúna Izlandon

Ha gyengénk a szilícium-dioxidos iszapmaszk-pakolás, itt a helyünk.

TravelBug Autós túra az USA délnyugati államaiban

Ez már a nyolcadik rész, ezúttal El Pasóval. Visszatekintés képekkel és leg-ek listájával.