A légiutasok mindenért megfizetnek

Tavaly többmilliárd dollárt szedtek be a légitársaságok a különböző extra szolgáltatásokért: fizethet, akinek túlsúlyos a poggyásza, aki helyjegyet foglal és az is, aki az átlagosnál kövérebb. Különösen a fapados cégek szeretnek mindenért pénzt kérni, de egyre több hagyományos légitársaság is felárat kér a fedélzeti étkeztetésért és az elsőbbségi beszállításért.

Az Amerikai Statisztikai Hivatal (US Bureau of Statistics) legújabb elemzése szerint az elmúlt évben az USA légitársaságai legalább 3,3 milliárd dollárt realizáltak az utasokra kivetett különböző extrapoggyász-díjakból, ami gyakorlatilag a repülőjegyek burkolt áremelését jelenti. A Continental légitársaságot nemrégen magába olvasztó United 2011-ben egyedül 5,2 milliárd, míg a Delta Air Lines 2,5 milliárd dollárt szedett így be.

Ryanair check-in pult a londoni Stansted reptéren
Galéria: Egyre kevesebb jár a légiutasoknak
(Fotó: Swns.com / Northfoto)

Az Amadeus és az IdeaWorksCompany „Review of Ancillary Revenue Results for 2011" elnevezésű közös tanulmánya viszont arra mutat rá, hogy tavaly a világ 108 megvizsgált légitársaságának közel fele, összesen mintegy 22,6 milliárd dollár plusz bevételre tett szert a poggyászok feladásáért beszedett, illetve más extra-szolgáltatások során érvényesített különdíjakból, miközben ez az összeg 2010-ben még csak 21,4 milliárdot tett ki. Egyre több nemzetközi érdekvédelmi szervezet vizsgálja, miként lehetne megállítani az egyre rafináltabb felárak terjedését, írja a TTG Hungary hírlevél.

A CNN Business Traveller július 10-én tette közzé azt a felmérését, amelyben a legnagyobb amerikai légitársaságoknál leggyakrabban alkalmazott feláras szolgáltatások sorrendjét próbálták megállapítani. Ennek alapján a poggyászok feladása került az első helyre, amit a hitel- és bankkártya használati díj, valamint az üléshelyek előzetes lefoglalása követ. A felmérés szerint a légitársaságok körében ugyancsak „népszerű" fizetős szolgáltatásnak bizonyul még a túlméretes sportfelszerelések feladása, a fedélzeti étel- és italkiszolgálás, a túlsúlydíj, a takaró- és párnahasználat, az elsőbbségi beszállás lehetősége, a fejhallgató bérlése és a kézipoggyászok felvitele a fedélzetre.

Gyerekkel sosem egyszerű
Galéria: Egyre kevesebb jár a légiutasoknak
(Fotó: Bildagentur-Online/kröner / Northfoto)

A legnagyobb bevételt hozó sarcolást a csomagok megadóztatása jelenti, amikor a légitársaságok egyre lejjebb szorítják a díjmentesen szállítható táskák számát és súlyát, miközben mind magasabb extradíjakat számítanak fel a limitet átlépőkre. De sok esetben még az online jegyfoglalások alkalmával elkövetett emberi hibák miatt is fizetni kell, ha módosítani akarjuk a foglalást, s főleg a fapados fuvarozók esetében úgy tűnik, hogy lassan el kell búcsúznunk az ingyenes repülőtéri becsekkolástól is.

Ön miért fizetne szívesen?
Üres középső székért - 26
Sörért-borért - 8
Nehéz poggyászért - 11
Elsőbbségi beszállásért - 9
Csomagkövetésért - 9
Jófajta ennivalóért - 14
Semmiért - 116

Szintén megfizettetik újabban a túlsúlyt az olyan, átlagosnál súlyosabb utasokkal, akik méreteik miatt nehezen férnek el egyetlen ülésen. Az amerikai légitársaságok szerint a „hájadó" alkalmazása hatékony megoldás lehet arra, hogy megfelelő módon kezeljék a testesebb utasok problémáját. Ezért a „túlméretes" utasoknak két ülésre kell jegyet váltaniuk (de ha a gép nincsen tele, akkor visszaigényelhetik a pénzüket). S akkor még nem beszéltünk az üzemanyag drágulása miatt érvényesített pótdíjakról, írja a TTG Hungary hírlevél.

A szakmai elemzések azt mutatják, hogy az elmúlt négy évben a légitársasági felárak aránya és mértéke folyamatosan növekedett, s ezeket prémium szolgáltatásként ma már egyre nyíltabban propagálják. A KLM nemzetközi járatainak turistaosztályán helyet foglaló, Amszterdamból induló utasok például 12-15 euróért előzetesen ötféle ételből rendelhetnek. A fapados AirAsia „Red Carpet" (Vörös Szőnyeg) elnevezésű szolgáltatása 21 euróért magában foglalja a gyorsított biztonsági ellenőrzést, az üzleti váróterem használatát és az elsőbbségi beszállást, míg a Vueling 60 euró megfizetése ellenében üresen hagyja az utas melletti középső ülést.

Az egyik legújabb és talán legérdekesebb ötletet azonban a Qantas vezette be, mely 50 dollárért RFID (rádiófrekvenciás) technológiára épülő poggyászcímkét készít, mely segítségével Ausztrálián belül folyamatosan nyomon követhető a feladott bőrönd útja, illetve pillanatnyi helyzete.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Ezek is érdekelhetnek