» Heti Cuki

Szombattól újra forog az állatkert megújult falovas körhintája

| | Nem érkezett még hozzászólás

Április 1-től ismét fel lehet majd ülni a több mint százesztendős, régi körhintára, amelyet az első üzemeltetője után Scheffner-körhinta néven is emlegetnek. Rendbe hozták a körhinta forgófedélzetének figuráit, köztük a huszonkét faragott falovat, a két angyalos-tükrös hintót, a két kishajót és a két forgó gondolát, valamint a pódium közepén álló baldachinos építményt is. Kijavították a figurák sérüléseit és felületi hibáit, és valamennyit újra is festették. A hintók és a baldachin új aranyozást is kapott. A felújítások összesen 3,9 millió forintba kerültek, amelyből 2,9 millió forintnyi a körhinta tavalyi bevételéből származott. A fennmaradó összeget az Állatkert egyéb forrásaiból egészítette ki.

A forgófedélzet figuráinak és játékelemeinek rendbehozatala mellett a körhinta hajtásrendszerét is korszerűsítették. A körhintát korábban is villanymotorral hajtották, fékezéskor azonban a hosszú hajtótengelyt olyan erőhatások érték, amely a tengely anyagának gyors elfáradásához és végül a tengely idő előtti töréséhez vezettek. A hajtásrendszer korszerűsítése nyomán rövidebb hajtótengely is elegendő, a fékezés maga pedig „motorfékkel”, a villanymotor fordulatszámát szabályzó frekvenciaváltóval történik.

A látogatók az állatkerttől függetlenül, 400 forintos belépő megvásárlása után ülhetnek fel a körhintára a tavaszi szezonban csak hétvégenként, de nyáron ezt már minden nap megtehetik délelőtt 10-tól délután 6 óráig.

A már Fővárosi Állat- és Növénykerthez tartozó hullámvasutat és a mesecsónakot – a körhintával ellentétben – jelenleg nem használhatja a közönség, mert azokat csak egy építési területen át lehetne megközelíteni. A területre tervezett Pannon Park várhatóan az évtized végére készülhet el, ezt követően a mesecsónak és a hullámvasút használatának sem lesz majd akadálya - olvasható az állatkert közleményében.

A körhinta története

A Fővárosi Állatkert oldalán arról ír, hogy a körhinta a ma rendelkezésre álló adatok alapján valószínűleg 1906 óta üzemel. A rajta lévő faragott falovacskák egy része állítólag egy még régebbi körhinta része volt (az 1997-es felújítás idején tizenhat festékréteget tártak fel a figurákon, vagyis sokszor újrafestették őket). A körhinta évtizedeken át egy volt a vurstli látványosságai közül, a szomszédságában felállított Feszty-körkép, a Klupáti-féle körhinta, a Pöltl-féle céllövölde, a plasztikon és a Fortuna mozgó mellett. Ezek a látnivalók az idők során vagy eltűntek, vagy máshová kerültek, így ez a körhinta az egyedüli, amely a vurstli 1910 és 1950 közötti korszakából megmaradt.

A második világháborút követően – a vurstli többi játéküzemhez hasonlóan – ezt a játékot is elvették korábbi tulajdonosaitól és állami tulajdonba vonták. Amikor 1950-ben a régi vurstli és a vele szomszédos Angolpark területén a moszkvai Gorkij Park mintájára létrehozták a Vidámparkot, a régi körhinta is annak része lett. A Vidámpark 1950-tól 2013-ig üzemeltette a körhintát, 1997-ben Europa Nostra-díjat kapott, és még abban az évben védett műemlékké nyilvánították.

Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre! Travelo
h i r d e t é s
h i r d e t é s

Szóljon hozzá!

Most ajánljuk

SZILVESZTER! Rövidebb-hosszabb, busszal és repülővel! Kulturális körutazások minden igény szerint!

Laczko új galériát hozott létre
Trieszt,Miramare kastély
3 napja
wombat élménybeszámolót írt
Sulawesi-Bunaken-Java-Menjangan-Bali
13 napja

Blogok

Világörökség Szingapúr botanikus kertjei

Nyolcvankét lenyűgöző hektár tanösvényekkel. De hogy jön ide a kaucsuk?

Utazásom blogja Kőröl-kőre lépkedve télen a Velencei-hegységben

A pákozdi ingókövek ködben is jól mutatnak.

Travelhunter Kék lagúna Izlandon

Ha gyengénk a szilícium-dioxidos iszapmaszk-pakolás, itt a helyünk.

TravelBug Autós túra az USA délnyugati államaiban

Ez már a nyolcadik rész, ezúttal El Pasóval. Visszatekintés képekkel és leg-ek listájával.