Ne öblítse le koktéllal a gazdag tengerparti vacsorát!

Sok mindenre jó egy pohár koktél: ellazít, kikapcsol, része a nyaralásba csempészett luxusnak, és sokak szerint az elegancia itala is egyben. Persze utazásaink során hajlamosak vagyunk kikapcsolni az önkontrollunkat, így aztán a legritkább esetben törődünk az alkoholos napernyős csodák mennyiségével és egyéb hatásaival. Pedig dietetikusunk szerint nem csak a másnapi kellemetlen ébredés miatt lenne érdemes.

Egy jó koktélért megéri sokat utazni!

Az egyik emlékezetes koktélom egy kalandos utazáshoz köthető - akkor szerettem meg az Aperol Spritz-et, ami mára ikonikus itallá fejlődött, így aztán mostanában talán még jobban figyelek rá magam is. A történet egyébként úgy szól, hogy néhány éve egy kedves barátnőmmel kéthetes, hátizsákos utazásra indultunk Olaszországba, Ischiával kezdve az Amalfi-partszakaszra és a környező városokba. Különösebben nem terveztük meg az útvonalat, nagyjából csak az első két éjszakára foglaltunk szállást Ischián. Repülő Rómáig, vonat Nápolyig, onnan komp Ischia zöld szigetére, majd ott egy kempingben várt minket a lefoglalózott bungaló.

Egy olasz nap legjobb része: az aperitivoFotó: mimi / Travelo

Nem várt körülmények miatt (reptéri sztrájk, vonatcsere a szerelvény motorhibája miatt) végül majdnem egy teljes napig utaztunk, és az utolsó kompot még elérve, hajnali kettő körül némi bonyodalmak árán, de végül elértünk a szállásra. Mondanom sem kell, másnap nem keltünk korán, elvégre nyaraltunk. Délután kerestük fel az olasz barátnőmet, aki éppen a Castello Aragoneséhez közeli tengerparton fürdött a barátaival. Pont a szieszta idején szerettünk volna ebédelni, de a barátnőm elintézte nekünk, hogy az egyik étterem kivételesen kiszolgáljon bennünket is.

Na, ott ittuk azt a welcome aperolt, amire azóta is úgy gondolok vissza, hogy minden cseppje aranyat ért. Mert benne volt az utazás összes izgalma, feszültsége, és vele együtt az előttünk álló élmények sugallata is. Ha Aperol Spritz-et iszom, amit sajnos kevés helyen készítenek igazán jól, gyakran előttem van a kalandos két hétnek az emléke is.

Ha Balaton, akkor Hajózás!
Itt a borfesztiválok ideje, kirándulj a BAHART menetrendi hajóival, vedd igénybe gyorshajó- és vízitaxi járatainkat, hogy egy jó bort kóstolhass, vagy tölts el egy kellemes órát sétahajóink fedélzetén, hisz az élményhez hajó visz! Színes hajóprogramokkal várunk utószezonban is a Balatonnál! (X)

Persze az alkohol ettől még alkohol

Ne szépítsük, az alkohol nem csodaszer, de rövid és hosszú távon is hatással van a szervezetünk egészségére. Nem mindegy, ki issza, milyen formában, milyen gyakran és hogyan. Számos betegség kockázatát fokozhatjuk még a kis mértékű, de rendszeres alkoholizálással is. És az sem megoldás, ha egész héten vagy hónapban absztinensek vagyunk, majd a hétvégén vagy az utazás, nyaralás alatt alaposan felöntünk a garatra:

Mert a legtöbben ilyenkor rövid időn belül olyan nagy mennyiséget isznak, hogy már emlékképük sem marad a buliból, és olyanokat tesznek, amiket se józanul, se spiccesen nem tettek volna. Ezt hívjuk azt utóbbi években binge drinkingnek (magyarul vedelésnek, rohamivászatnak). És ez a fajta ivási mód még károsabb tud lenni, mintha csak időnként meginnánk egy sört, egy jobb fajta bort, vagy mondjuk kulturáltan szórakoznánk a kedvenc koktélunk társaságában.

A tökmagos kalács a legmenőbb
Zalakaros újraterítette az asztalt, és új kihívások elé állítja az érzékszerveket. A nemrégiben megrendezett térségi receptverseny legérdekesebb receptjeit újragondolták a zalakarosi séfek, melyek közül a kedvencek már a helyi éttermek és szállodák étlapjára is felkerültek. Nincs más dolgunk, mint a következő logót keresni a szolgáltatóknál és belekóstolni a legjavába! (X)

Mert hogy folyékony energia ez a javából

És bár nem grammokban szoktuk mérni, hogy mennyit iszunk, de azért az alkoholból származó energiával is számolnunk kell (méghozzá 7 kcal/gramm mennyiségben). Ez különösen akkor érdekes, ha nem állunk megy egy pohár koktélnál, és naponta akár többet is megengedünk magunknak. Lehet bármilyen szép a szivárvány színeiben pompázó és a gyümölcsös kert minden ízét felsorakoztató koktélpaletta, legyünk annak is tudatában, hogy mindaz ott a csinos poharunkban az esetek többségében nem a frissen facsart levek, hanem a különféle, ízesített cukorszirupok eredménye.

Fotó: Fraser Mummery / Flickr

Már pedig ha nem szeretnénk az alakunk miatt búslakodni a nyár végére, ne csak az alkohol, a cukor miatt is tartsuk a mértéket! És bár kérhetünk édesítőszerrel ízesített koktélokat is, azokkal is könnyű átlendülni a ló túloldalára, ha a cukormentesség miatt felszabadulva egymás után rendeljük a koktélokat. Pláne akkor, ha engedünk a tejszínes alapú italok csábításának. Éppen ezért az alkoholmentes (virgin) koktélokat is inkább desszertként fogyasszuk, mert ezek energia-, cukortartalma az ízesítők (gyümölcslé, cukorszirup...) miatt is inkább ebbe a kategóriába esik.

Olyat igyunk, aminek ismerjük az összetételét!

A klasszikus, alapkoktélok mellett minden bárnak megvan a maga specialitása, sőt, az igazán profi bártender elkészíti a személyesen nekünk szánt variációt is. Ha tudjuk, hogy valamelyik alkoholra érzékenyebben reagálunk (akár valamilyen meglévő, ismert allergiánk, intoleranciánk, vagy korábbi rossz élmények miatt), mindenképpen tanulmányozzuk a koktéllapon az összetevőket, és ha kérdésünk van, bátran tegyük fel a pincérnek vagy a bártendernek!

A tejes koktélok a tejcukor-érzékenyeknek és a tejfehérje-allergiásoknak, az eperrel készült vagy díszített koktélok pedig az eperre allergiásoknak (nem ritka!) okozhatnak kellemetlen pillanatokat, sőt, még a tojásfehérje-allergiásokat is érheti meglepetés. De túl sok féle alkoholból sem érdemes kevertetni, egyrészt mert a macskajaj is biztosabb reggel, másrészt sokkal hamarabb kidőlhetünk akár már az első pohár után.

Figyelem, az alkohol csökkenti a vércukorszintet!

És ez nem feltétlenül jó hatás. Ne azért igyunk koktélt, hogy a túlzásba vitt ebédet, vacsorát követő cukordömpinget lenyomjuk, mert a már említett cukorszirupok, ízesítők ezt a hatást éppen ellenkezőleg befolyásolnák. A cukorbetegek és a károsodott cukoranyagcserével küzdők viszont még figyelmesebben koktélozzanak! Kössék össze inkább az étkezéssel, és még az inkább csak szárazabb alkoholokból álló (száraz fehérbor, száraz pezsgő) egyszerűbb, cukorszirup-mentes összeállításokat se csak önmagában fogyasszák. Jégkockát pedig ugye csak ott kérjünk bele, ahol a csapvíz biztonságos!

Fotó: Julien Montes / Flickr

Hiába a jégkocka a legtöbb koktél alapja, csak olyan helyen válasszunk ilyen italt, ahol a csapvíz fogyasztása nem változtatná át nyaralásunkat egyből egy kiadós tisztítókúrává. És persze a legjobb, amit tehetünk, ha minden koktél mellé kérünk egy pohár ásványvizet vagy szódát, hogy esélyt se adjunk a másnapi kellemetlen ébredésnek.