A legjobb dolgok, amik történhetnek velünk a Balatonon földön, vízen és levegőben

Kerékpártúra a Festeticsek nyomában, napsütéses ringatózás a legendás Helka hajón és lélegzetelállító panoráma 1500 méterrel Hévíz felett: egyre több izgalmas lehetőséget kínál a Balaton azoknak, akik nem csak fürdeni indultak a magyar tengerhez.

Nyaraláskor az ember hajlamos az első pár napot passzív pihenéssel a vízparton tölteni, de ha kicsit több időt szánunk a Balatonra, érdemes megismerni a régió szépségeit is. Ajánlottunk már például meseszép várrom túrákat a térségben, és alternatív sétákat is, melyek a Balaton új arcát villantják fel. És szerencsére ma már szinte minden nagyobb tóparti településen bérelhetünk kerékpárt, amellyel egy kevésbé tikkasztó napon járhatjuk be a környék látnivalóit. Mert tényleg megéri! Mi Keszthelyen szálltunk biciklire és a Festetics kulturális kerékpárövezetben indultunk útnak.

Két keréken a Festeticsek nyomában

A Tourinform irodában három, különböző hosszúságú útvonalat javasolnak a mozogni vágyóknak: a 16 km-es családi túrától kezdve a 38 km-es emléktúrán át egészen a 60 km-es örökségtúráig. Mi azonban úgy döntöttünk, összemixeljük a látnivalókat, és egy köztes távot választottunk hajózással levezetve.

Keszthely belvárosán végigtekerve a Festetics-kastély volt az első állomásunk, amely felújított mivoltában az üzemeltetők szerint pont úgy fest, mint a 19. században. Környezetének és múzeumának felújítására és bővítésére öt és fél milliárd forintot szánnak a közeljövőben, amely során többek között megszüntetik a parkot kettészelő utat.

A korhű kastély előtti sétány fehér murvája tényleg rásegít a nosztalgiára, bár nem a legideálisabb terep, ha biciklivel érkezik az ember. Az épület egyébként belülről a Versailles-i kastély kistestvére. A díszes termeinek és az ízléses belsőépítészeti jegyeinek köszönhetően egy kicsit tényleg olyan, mintha az ember egy időutazáson venne részt.

A Festetics-terasz
(Fotó: Bodnár Zsófi / Travelo)

Érdemes a túra előtt beszerezni egy kifejezetten környékbeli útvonalakat ismertető kerékpáros térképet – bár fontosabb elágazásoknál zöld táblák mutatják az irányt –,mert kiépített bicikliút nincs, így főút mentén, erdőben és a helyi kisutcákon át vezet majd a túránk.

Festetics Imrének tiszteleg a következő pihenőként célba vett állatpark, aki arisztokrata létére maga is foglalkozott juhtenyésztéssel, így nem meglepő, hogy a parkban elsősorban az őshonos állatoké a főszerep. A gyerekek által kedvelt állatsimogató természetesen itt is megállja a helyét, de még minket is levett a lábunkról az alig pár hónapos kecskegida és bárány testvérpár, akiket saját kezünkből etethettünk a helyben vásárolt zoo csemegével.

Félénk tekintet anya háta mögül
(Fotó: Bodnár Zsófi / Travelo)

Ha már gyerekekkel érkezünk, semmiképpen se hagyjuk ki a Természet házát, amely alig pár percnyi tekerésre van az Állatparktól. A látogatóközpontban interaktív tárlatvezetéssel ismerhetjük meg a régió természeti csodáit, a növény- és állatvilágát, hétvégente pedig családi programokkal és kézműves szakkörökkel csábítják az ide látogató kreatív palántákat.

Ebéd a természet lágy ölén vagy arisztokrata módra

A napok során két kilátóból, de három perspektívából is volt szerencsénk rálátni a Balaton mesés panorámájára, ami tényleg mindenhonnan lenyűgöző látványt nyújtott. Ugyanakkor, mivel kilátóról van szó, muszáj megemlékezni az útvonal során egyre sűrűsödő emelkedőkről is. A Nagymezőn, egy fenyőerdő öleléséből kimagasló Festetics-kilátóba helyi lakóövezeten és madárcsicsergéssel fűszerezett árnyékos ösvényeken vezet az út. Ide például kifejezetten hűsítő élmény megérkezni a közepesen fárasztó emelkedők után. Amennyiben kora délelőtt indultunk útnak, akkor dél körül elérkeztünk az ideális piknikező területre: a Nagymező nyugalma és a környező lombos erdő fuvallata tökéletes pihenőhelyet biztosít ebédünk elköltéséhez.

Galéria: Aktív kikapcsolódás az északi partonFotó: Bodnár Zsófi / Travelo

Azoknak, akik viszont inkább egy hűs limonádé mellett, teraszon ebédelnének valami különlegeset, azt ajánljuk, tekerjenek még egy fél órát, mert Vonyarcvashegyre érve, további három húzósabb emelkedővel később a Festetics Helikon Taverna fejedelmi környezetében pihenhetnek majd.

Mi a Taverna mellett döntöttünk, amelynek kilátása és konyhája (Bock Bisztró) miatt megérte tekerni. A teraszon uralkodó előkelő hangulatról nemcsak a Balaton elképesztő panorámája, de az egykori Festetics birtok szőlőtőkéi is gondoskodnak. A Taverna nevet pedig maga Mary Hamilton (monacói hercegnőből lett Festetics feleség) adta a helynek. Citromos limonádénkat szürcsölve igyekeztünk az ő helyébe képzelni magunkat.

A Taverna színpada
(Fotó: Bodnár Zsófi / Travelo)

A Tavernában egyébként nyár közepéig, hétköznaponként 1400 forintért ebédelhetünk, ami egy levest és egy főételt tartalmaz, plusz 500 forintért pedig egy desszertet is választhatunk magunknak. Ez azért nem olyan rossz ár egy ilyen miliő közepette.

Levezető hajózás a 125 éves Helka hajón

A desszertet persze mi is kipróbáltuk, hogy pótoljuk a letekert kalóriákat. Ennek következtében aztán csak annyi kapacitásunk maradt, hogy leguruljunk a Keszthelyi kikötőbe. A legendás, 125 éves Helka hajón sütkérezve emésztettük meg egyszerre a délelőtti élményeket és az epres madártejet. A hajó érdekessége (a Tünde nosztalgiahajóhoz hasonlóan) egyébként, hogy a második világháborúban a visszavonuló német csapatok – azért, hogy ne jusson szovjet kézre – Balatonfüreden egy robbantással elsüllyesztették, de a háború után a Balatoni Hajózási Zrt. dolgozói kiemelték, és a füredi hajógyárban ismét üzemképessé tették. Mindemellett ma a Helka számít a Balaton egyik legrégebbi, jelenleg is működő hajójának.

Jut hely a hajón a bringáknak is

Balaton madártávlatból

Ha azonban olvasóink mégis inkább a passzívabb pihenés hívei, de nem szeretnék kihagyni a terület különböző tájegységeinek feltérképezését sem, akkor most egy nem mindennapi élményt ajánlunk önöknek. Az idén 10 éves jubileumát ünneplő, Magyarország legnagyobb (19 fős) hőlégballonja lélegzetelállító lebegésre invitálja a merész utasokat. A Balaton Ballooning Kft. ballonja Hévízről startol, és nagyjából egy órát van a levegőben. A végállomás és az irány valóban a természeti erőkön múlik, így gyakorlatilag hiába szeretné valaki megtudni, hol landolnak majd, nem fogják tudni pontosan megmondani neki. Mi például majdnem egy család kertjében kötöttünk ki.

Az előkészület is van olyan izgalmas, mint maga az utazás
(Fotó: Bodnár Zsófi / Travelo)

A lebegést profi pilóta irányítja, aki különböző nyelveken folyamatosan tájékoztatja az utasokat az alattunk megjelenő parányi településekről. A felszállást egy érdekes bemutató és gyorstalpaló előzi meg, ahol végigkísérhetjük a 12 emeletnyi magas ballon „felfújását" is. A szkeptikusok kedvéért meg kell említeni, hogy a kosár annyira stabilnak bizonyult, hogy ezer méter felett már magunk is elhittük: biztonságban vagyunk, így teljes nyugalomban merültünk el az alattunk szőnyegként elterülő mezők és a magyar tenger szépségében.

Kerékpárral a Balaton körül
Az ország az egyik legjobb bicajos helye a Nyugat-Balaton. A Bringakörútról indulva 12 kitáblázott túraútvonalon fedezhetjük fel a keszthelyi Festetics-kastély, a Hévízi-tó, a Keszthely-hegység, a Kis-Balaton és Badacsony különleges szépségeit. Út menti esőbeállók, telefonos segély- és szervizszolgálat, kerékpárbarát szállás- és vendéglátóhelyek teszik kényelmesebbé és biztonságosabbá a kerekezést. (X)

A légi utazást kifejezetten a sötétedés előtti órákra tervezik, így a landolást követően – ami esetünkben egy hatalmas út menti mezőre esett Rézin – naplementében koccinthattunk a semmi közepén, névre szóló hőlégballonos oklevelünk büszke birtokosaként.

Római hagyaték

Tériszony ide vagy oda, a Balatont felülről látni kell! Így akinek a léghajózás egyelőre túl merész vállalkozásnak tűnik, látogasson el a Tihanyi Őrtorony kilátóba, ami az Apáti-hegy erdőségében az egykori római hadiút mentén emelkedik a magasba. Az Apátságra talán innen a legszebb a kilátás, de a Külső- és Belső-tó harmonikus látképe is megéri a hegymászást, a Balaton csillogó víztükréről nem is beszélve. A kilátóhoz hasonlóan a környék üdülőutcái is békességet árasztanak. Csakúgy, mint a hegy lábánál elterülő füves sajkodi strand, amelyet a környékbelieken kívül még nem sokan ismernek.